Permalänk

Svart skärm vid uppstart.

Hej!
När jag trycker på power knappen på min dator så går allt igång alla fläktar och hårddiskar så allt verkar fint. Men ingen bild alls bara svart "ingen signal" skärmen funkar på annan dator som jag testat även testat med 1 minne i olika platser och annat grafikkort dock inte mitt grafikkort i annan dator men alla fläktar osv går igång på grafikkortet.

Kan tillägga med att när jag trycker på Power så blir det bara svart allt är igång i ca 40sek-1min sen stängs datorn av sig självt utan att ge några tecken på skärmen.

Asus P5Q Deluxe är moderkortet som sitter i och sen är det ett Radeon HD 4890. inga värsting grejer men skulle verkligen behöva ha igång den. har testat att plocka isär allt för att åter bygga ihop igen men hjälpte inte heller.

Hjälp tack.

mvh

Permalänk

Ingen som kan hjälpa eller kommer med ideér ang detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensendahlberg:

Ingen som kan hjälpa eller kommer med ideér ang detta?

Är det något du nyligen byggt ihop eller slutade det bara fungera helt plötsligt?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Gjorde du eller hände det nått speciellt innan du fick problem?
Vad är det för märke modell och ålder på nätagget?
Hur gammal är datorn?

En dator behöver bara 5 delar för att alltid få bild.

Moderkort
Processor+kylare
Minne
Nätagg+kabel
Grafikkort+skärm+kabel

Eftersom nästan allt kan blockera starten på olika sätt tex så att man inte får bild så börja du med att ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild. Speciellt ALLT du tror inte spelar roll som tex tangentbord, mus, diverse kablar, kringutrustning mm. T.o.m chassit och dess knappar/kontakter/kablar som är kopplat till moderkortet.

Blanda INTE in Windows osv när du inte ens får bild.

Testa sen att nollställa bios. Finns olika sätt tex ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag. Strömkabeln ska vara utdragen när det görs. Ibland måste fler saker tas bort. Vad varierar rejält mellan vad som orsakat olika fel. Tex grafikkortet när man inte gick bild.

Permalänk
Medlem

Med andra ord får skärmen signal, men signalen är "tom". Grafikkortet skickar inget alls alltså.
Kasst grafikkort, moderkort eller annat skulle jag tro. Får du inga pip? det kan signalera vad som felar.

Permalänk

Ca 4år sen jag köpte datorn, inget speciellt hände ville bara inte funka när jag skulle starta den helt plötsligt.

Datorn ger inte ifrån sig något "Pip" eller liknande när jag startar den, den bara startar o varvar upp o låter som vanligt för att sedan stängas av efter ca 40sek. Har ett 750w crosshair nätagget har suttit samma nätagg sen jag köpte datorn.

Vad jag testat är att plocka bort allt även moderkort från chassi för att sedan sätta tillbaka allt igen. men fortfarande samma problem, har dock inte testat att endast koppla som ni sa
Moderkort
Processor+kylare
Minne
Nätagg+kabel
Grafikkort+skärm+kabel

Ska göra det och återkommer.

Anledningen till att jag inte tror det är grafikkortet är för att jag testat båda platserna för grafikkortet som moderkortet har med 2 olika grafikkort. samma sak överallt.

Permalänk
Medlem

Då är det ju något som hänt iaf, antingen att något gått sönder eller att du t.ex fått kortis i en usbport eller något för det kan med hindra den från att starta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Mjo att något hänt verkar det ju som heh, Har testat att plocka bort allt som ni sa har även kopplat av alla sladdar för Led, frontpanel och USB portar. men fortfarande samma;/ jävla skumt det här tycker jag.. men lutar väl åt att det är Moderkortet känns det som. Finns det något litet som kan har typ "lossnat" från moderkortet och orsakar detta?

Permalänk
Medlem

Det finns så mycket som kan orsaka det, moderkortet kan ha gått sönder, cpun eller nätagget som gått sönder och ger för lite volt eller ett ramminne
Börja med att testa att ta ur ett ramminne och se om den startar, testa det andra minnet, testa olika portar med bara ett minne åt gången för att se om det kan vara det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Testat det fortfarande samma resultat. Blir väl att inhandla ett nytt moderkort imorgon antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensendahlberg:

Testat det fortfarande samma resultat. Blir väl att inhandla ett nytt moderkort imorgon antar jag.

Det är ju inte så lätt att hitta ett 775 moderkort längre, det kan ju lika väl vara att cpun inte får ström för då startar den på det viset, har du 8-pinskontakten kopplad uppe vid cpun?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Aa har 8pin där uppe. Snälla säg att det är fel så detta är löst^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensendahlberg:

Aa har 8pin där uppe. Snälla säg att det är fel så detta är löst^^

eftersom den bara dog så skulle jag testa med ett annat nätagg för att se om det är det som inte funkar, annars är det nog cpun eller moderkortet som gått sönder.
Så har du en kompis med ett nätagg du kan låna och testa med så vore det ju bra att testa iaf

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning