100% kopparkylare vs aluminium/koppar/nickel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2008

100% kopparkylare vs aluminium/koppar/nickel

Halloj!

Jag har nyligen börjat kika på lite uppgraderingar till min PC och funderar lite på CPU-kylaren. Ett tag (har jag för mig) tillverkades de flesta kylarna av 100% koppar, som den jag har (Zalman CNPS9500). Dock verkar de som säljs nu bestå av aluminium som bör leda värme sämre?

Skulle det potentiellt sett vara bättre att bara byta ut fläkten då den börjat låta en del och behålla basen, eller är det andra fördelar som nyare kylarblock har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Köp en ny istället, det finns ju en anledning varför alla tillverkar i Al/Cu. Vilken budget har du?

Lycka till att byta fläkten på det där föresten.

Processor:Intel 3770k @ 4.3Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus Geforce 670 Direct CUII, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 4gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Nickel används bara som en plätering för att inte kopparen skall börja ärga så lätt.
Men som svar till din fråga mellan koppar och aluminium, så är det väl så att koppar är ju bäst, men aluminium används flitigt för dess låga vikt och pris, samt att det är enkelt att bearbeta.

Hittar du en fläkt som passar så går det nog fint att byta, men och andra sidan idag så är även kylflänsarna med aluminium fenor riktigt bra idag också så det spelar i slutändan ingen roll i min mening.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Processor:Intel 3770k @ 4.3Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus Geforce 670 Direct CUII, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 4gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006

den du har nu, kyler inte den tillräckligt bra? eller är den högljudd? om den fungerar och gör sitt jobb är den la onödig att byta ut? om den då inte låter för mycket.. och om det är det som är problemet så kan du ju byta fläkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av loefet:

Nickel används bara som en plätering för att inte kopparen skall börja ärga så lätt.
Men som svar till din fråga mellan koppar och aluminium, så är det väl så att koppar är ju bäst, men aluminium används flitigt för dess låga vikt och pris, samt att det är enkelt att bearbeta.

Hittar du en fläkt som passar så går det nog fint att byta, men och andra sidan idag så är även kylflänsarna med aluminium fenor riktigt bra idag också så det spelar i slutändan ingen roll i min mening.

Jag har arbetat med alu (gammal svetsare) så jag vet hur dess material ser ut. Efter att jag själv har inspekterat flänsar på CM 212+ så ser det inte ut att vara alu, mer som rostfritt. Det är nog lite aluminium i flänsarna men är det så pass mycket att man kan kalla dom så?

Tror dessa flänsar har mindre alu en Kelda´s sparrissoppa har sparris (0,4% sparris pulver).

OnT: Tycker du bör köpa en ny, bättre kylare medans du endå är i köpar tagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Marcsmen
Köp en ny istället, det finns ju en anledning varför alla tillverkar i Al/Cu. Vilken budget har du?

Lycka till att byta fläkten på det där föresten.

Ja, alltså att byta fläkt menade jag teoretiskt, inte något som jag faktiskt tänkt göra. Lite överkurs^^
Har inte bestämt budget helt ännu, tror att den Noctua kanske är lite över den prisklass jag tänkt dock. Något i medelklass så jag slipper stockkylaren blir det.

Citat:

loefet

Tack, jag misstänkte att kopparpriset hade med saken att göra

Citat:

MrWhizeguy
den du har nu, kyler inte den tillräckligt bra? eller är den högljudd? om den fungerar och gör sitt jobb är den la onödig att byta ut? om den då inte låter för mycket.. och om det är det som är problemet så kan du ju byta fläkten.

Den sjunger på sista versen så att säga (börjat låta mer), vill ha fräscha komponenter till min uppgradering