internet/nätverks problem, tappar connection osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

internet/nätverks problem, tappar connection osv.

Kan börja med att säga att jag har ganska god koll på datorn i sig, men det verkar vara något annat som felar.
Jag har bredband från BBB, 100/10 samt tv-kanaler som går genom nätverksuttaget.

Vid vissa spel verkar det som om något annat tar upp mitt bredband. Oftast verkar det gå lättare om jag stänger av tv-dekodern.
Får ofta felmeddelanden om att jag har tappat connection eller session lost, svårt att hitta servrar osv. De gångerna jag har kontrollerat hastigheten så har jag legat runt 30-50 mb/s. När jag väl varit i kontakt med BBB så är det antingen normalt eller så säger dom att jag ska koppla routern direkt i uttaget, då får jag bra hastighet. Men någon dag senare så har jag kopplat tillbaka och allt är i sin ordning.

Jag har ingen koll på om det kan vara inställningar i routern som gör nått som den inte borde. Har en Netgrear N300 Wireless router (JWNR2000v2).
För att få allt att fungera som jag ville så hoppade jag över BBB's erbjudande om en router, ville inte strula med portar osv.

Jag har en switch innan en router.. se ritningen:

Laptop och mobiler är oftast inte i gång/kopplade när jag upplever problemet.

Jag vet inte riktigt om det finns något mer man kan behöva veta för att försöka lösa mitt problem. Spelen jag upplever felet mest i är DayZ, Battlefield 4.
Kan vara så att när jag försöker gå in på en server i DayZ så laddar det riktigt sakta, tappar connection till teamspeak/skype och laggar otroligt mycket när jag väl kommer in på servern, dock bara i 3-6 min sen återgår det till bra ping, 0 i desync osv.

Jag skulle uppskatta lite hjälp i frågan.
//brodan

PS, windows 7.

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av brodan:

Kan börja med att säga att jag har ganska god koll på datorn i sig, men det verkar vara något annat som felar.
Jag har bredband från BBB, 100/10 samt tv-kanaler som går genom nätverksuttaget.

Jag skulle uppskatta lite hjälp i frågan.
//brodan

PS, windows 7.

Som du har det kopplat så skulle jag gissa att problemet är att du har switchen före routern.

Edit: såg precis att denna var kopplad till tråden LevelOne FSW-0511, är det din switch så bör du byta ut den för jag är ganska säker på att den är ditt problem.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Mac83:

Som du har det kopplat så skulle jag gissa att problemet är att du har switchen före routern.

Jag undrar det..
Upplever det inte hela tiden, endast kvällstid när jag startar spel och liknande. Lagg och tappad connection slutar efter en stund när man kommit igång.

Tråkiga är att jag behöver ha en switch för att kunna skicka ut signaler till dekodern, då min router inte kan skicka "rätt" signal. Behöver ha den stationära kopplad i routern för att min laptop ska kunna komma åt mina delade filer.. Har inget wi-fi i den stationära så det blir med sladd.

Jag kan/vet ingen annan lösning som fungerar. (klart att man kan köpa en annan router som klarar skicka signalerna till dekodern med, men routern är ganska ny och har dåligt med pengar nu och ett tag framöver.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Mac83:

Edit: såg precis att denna var kopplad till tråden LevelOne FSW-0511, är det din switch så bör du byta ut den för jag är ganska säker på att den är ditt problem.

Okej, jag frågade om den i butiken när jag köpte den. Skulle inte påverka eller förvränga något enligt dom. Sa att jag behövde kunna koppla som jag visat på bilden..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av brodan:

Jag undrar det..
Upplever det inte hela tiden, endast kvällstid när jag startar spel och liknande. Lagg och tappad connection slutar efter en stund när man kommit igång.

Tråkiga är att jag behöver ha en switch för att kunna skicka ut signaler till dekodern, då min router inte kan skicka "rätt" signal. Behöver ha den stationära kopplad i routern för att min laptop ska kunna komma åt mina delade filer.. Har inget wi-fi i den stationära så det blir med sladd.

Jag kan/vet ingen annan lösning som fungerar. (klart att man kan köpa en annan router som klarar skicka signalerna till dekodern med, men routern är ganska ny och har dåligt med pengar nu och ett tag framöver.)

Men eftersom det hjälper att koppla förbi switchen med routern direkt i väggen så bör det ju vara switchen, men jag såg att det bara var en 100 switch och inte en gigabite switch, det kan med påverka att det är en billig, om du har någon kompis som har en switch så kolla om du kan få låna den och byta ut din och se om det blir samma problem.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av brodan:

Okej, jag frågade om den i butiken när jag köpte den. Skulle inte påverka eller förvränga något enligt dom. Sa att jag behövde kunna koppla som jag visat på bilden..

Det ska funka genom den på det viset, men frågan är om det är för att du har något före routern som gör att signalen ändras så att routern inte tycker om det.