Windows 8.1 ren install fungerar inte. error 0x8007025D

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 ren install fungerar inte. error 0x8007025D

Hej!

Här kommer ett långt inlägg för ett djävulskt problem. Bare with me

Har byggt ihop en ny dator med nedan specs:
MSI Z87-S02 INET EDITION ATX
1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series 2
be quiet! Dark Rock 3
Fractal Design Define R4 Svart
be quiet! Pure Power L8,730W

Jag har även köpt Win 8.1 från microsoftstore och skapat en bootbar usb utifrån den guide som finns i en artikel här.

När jag kommer till steget "Förbereder filer för installation/getting files ready for installation" så dör installationen varje gång vid en viss %. Jag får felmeddelandet "0x8007025D"
Försöker alltså installera på en helt tom ny SSD.
-Har testat på den mekaniska disken också utan framgång.
-Har testat 2 olika USB-minnen. Använt inbyggda verktyget i winistallern för att skapa bootdisken, testat win7 usb download tool och verktyget Rufus men samma resultat på alla.
-Har testat att göra en egen iso i imgburn med filerna och sedan verktyget win 7 usb tool.
-Har inget ikopplat förutom skärm, tgb, mus, nätverk.
-Har flashat bios till senaste version utan resultat.
-Har försökt uppdatera ssd´n men den hade redan senaste firmware.
-I mitt bios har jag en funktion för win 8 optimering, men när jag aktiverar den får jag felmeddelande vid reboot: System Bios detected a non-windows 8 graphic card. There is no Gop(graphics output protocol) support detected in this card. Windows 8 feature changed to "disabled". Detta moderkort har ingen integrerad grafikdel. Orsaken här?
-Testade då med ett gammalt 5770 istället men samma fel där.
-Har laddat hem en ny iso 5-6 gånger men utan framgång.
-Formaterat usb minnena iaf 10 ggr.
-googlat i timmar.....

-har konsulterat inet utan framgång.
-har konsulterat 2-3 pers på microsoft utan framgång.

SÅ, jag är lite trött nu.. NÅGON som har något tips?
Skulle jag kunna kasta in ssdn i min gamla burk för att installare win och bara sätta över den i nya lådan (med annan hårdvara såklart) ??

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan du det, men det är verkligen inte att rekommendera.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

..det är verkligen inte att rekommendera.

Ok, vad kan hända? Jag tänker att OM jag har en installation på disken så kanske jag iaf kan lyckas reparera den disken.... eller nåt. Vet inte vad jag ska göra annars. Kanske testa att rensa CMOS?

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera tex windows 8 (alltså inte 8.1) alt windows 7? Just för att se om det blir samma problem även då?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoffa:

Har du testat att installera tex windows 8 (alltså inte 8.1) alt windows 7? Just för att se om det blir samma problem även då?

Nej, har ingen win 7 licens att testa med. Finns det någon ISO med 30-dagars utan kod man kan testa ifrån?
Och skulle 8 funka med min licens? Var hittar jag isåfall den ison?

Njaaaee, läst tråden men dom har redan 8 och uppdaterar till 8.1. Spelar ingen roll vilket språk jag väljer.

Permalänk
Medlem

har du provat att installera med samma usb på en annan dator? det låter som hårdvarufel om jag skulle få gissa, minnen kanske?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Testade nu med en win7 installation istället (hittade iso). Installationen dog på samma ställe men denna gång ett annat felmeddelande.
"0x80070570"
trött man blir.

Permalänk
Medlem

Googlade lite på det senaste felmeddelandet. Har nu även testat med 1 ramsticka i taget utan framgång. Även testat att rensa CMOS utan framgång...

Permalänk
Medlem

YEEEEEEEEEEEEEEES!

Problemet är löst! Tror jag iaf.
Fick byta från AHCI i bios till IDE-läge. Då kunde jag installera och komma igång med windows 8.
Finns det något negativt med att använda IDE-läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

YEEEEEEEEEEEEEEES!

Problemet är löst! Tror jag iaf.
Fick byta från AHCI i bios till IDE-läge. Då kunde jag installera och komma igång med windows 8.
Finns det något negativt med att använda IDE-läge?

Du får inte ut full hastighet med din SSD.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Du kan ändra till AHCI i efterhand. Tror att det är samma registernycklar som gäller för win8(.1).
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du kan ändra till AHCI i efterhand. Tror att det är samma registernycklar som gäller för win8(.1).
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Körde på denna guide och det funkade: http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-8-aft...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laasek:

YEEEEEEEEEEEEEEES!

Problemet är löst! Tror jag iaf.
Fick byta från AHCI i bios till IDE-läge. Då kunde jag installera och komma igång med windows 8.
Finns det något negativt med att använda IDE-läge?

Jag skulle inte vara så nöjd med det. AHCI vill man ha, något är helt klart fel och jag tycker att du ska fortsätta leta till du hittar vad det beror på. Har du provat andra portar för hårddisken på moderkortet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle inte vara så nöjd med det. AHCI vill man ha, något är helt klart fel och jag tycker att du ska fortsätta leta till du hittar vad det beror på. Har du provat andra portar för hårddisken på moderkortet?

Ja men jag har bytt till AHCI nu och det gick bra.
Alla komponenter har installerats korrekt med nya drivisar.Har även stresstestat cpu, samt testat disken i crystaldisk med gott resultat.
Så det verkar fungera bra faktiskt!