Har bytt Modekort och hårddisk hur blir det med OEM Windows 7???

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Har bytt Modekort och hårddisk hur blir det med OEM Windows 7???

Jag har bytt modekort till ett nyare och bättre eftersom det gamla haden ågra år på nacken och bytte hårddisken till en SSD. Problemet är bara att det är en DELL dator med Windows 7 OEM. Koden står på en lapp som sitter på datorn. En fråga bara hur gör jag nu??? OEM licensen gäller inte när man byter modekort??? Måste jag köpa nytt Windows 7???

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

1. Utför nedskärningar på frågeteckenfronten

2. När du installerar Windows är det bara att banka in nyckeln. Går det inte ringer du Microsofts automatiska telefonaktiveringsmoj. Du ska inte behöva köpa nytt Windows, även om Microsoft vill att du ska göra det.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av LemonIllusion:

1. Utför nedskärningar på frågeteckenfronten

2. När du installerar Windows är det bara att banka in nyckeln. Går det inte ringer du Microsofts automatiska telefonaktiveringsmoj. Du ska inte behöva köpa nytt Windows, även om Microsoft vill att du ska göra det.

Microsoft kommer inte att vilja att du gör det om det är samma dator som nyckeln är levererad med så har du betalt licensen 1 gång i samband med datorköpet. Så länge det rör sig om en ominstallation på det systemet du en gång köpt har ms inga synpunkter på det.

Anledningen till att man måste aktivera via telefonsystemet är att datortillverkaren inte gjort original installationen med samma nyckel som är påklistrad i tillverkningsprocessen

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Slimdex:

Jag har bytt modekort till ett nyare och bättre eftersom det gamla haden ågra år på nacken och bytte hårddisken till en SSD. Problemet är bara att det är en DELL dator med Windows 7 OEM. Koden står på en lapp som sitter på datorn. En fråga bara hur gör jag nu??? OEM licensen gäller inte när man byter modekort??? Måste jag köpa nytt Windows 7???

Enligt licensvillkoren för OEM-licenser på färdiginstallerade datorer med Windows 7 är den licensen bunden till moderkortet och gäller inte efter ett byte till ett bättre moderkortet. Det är nackdelen med att endast betala ett par hundra kronor för Windows-licensen. Som Microsoft ser det har du nu en ny och bättre dator och behöver en ny licens.

Sen kan det ju gå att aktivera Windows ändå, men det är fortfarande ett brott mot licensvillkoren och därmed blir det en piratversion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av ParasiteX:

Länken fungerar inte men det är väl denna: http://download.microsoft.com/download/6/A/1/6A1647EE-3FC7-47...

I den står det som förtydligande till ditt citat:

Citat:

If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer’s replacement/equivalent, as defined by the manufacturer’s warranty.

Nu gällde det ett bättre moderkort som inte byttes på garantin.

Som det sagts tidigare kan man ofta få Windows aktiverat även när man bryter mot licensvillkoren. Naturligtvis blir inte licensen giltig för det.

Citat raderat
Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Är telefonsupporten på svenska???

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Slimdex:

Exakt vad saknades på det förra moderkortet? Köpte du ett begagnat?

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg eftersom det inte är acceptabelt att uppmana till brott mot ingått licensavtal. Se forumregel § 7 och 8.

/KimTjik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2013

Jag köpte Moderkort+I7 920+minnen för ca 4 år med OEM licens på Windows 7 Pro. Bytte till I7 4770K med motsvarande delar i slutet av förra året. Inga problem att installera Windows med samma Licens. Jag tror att åtminstone en gång får man byta moderkortet. Får man problem därefter kan man ringa till MS. De som har gjort det som jag känner brukar kunna få sin installation aktiverad åtminstone en gång till (utan kostnad).