Ramminnes-frekvens för MSI Z87-GD65 (Kingston HyperX 4x8GB, 2400MHz)

Permalänk

Ramminnes-frekvens för MSI Z87-GD65 (Kingston HyperX 4x8GB, 2400MHz)

Jag köpte precis en ny dator som jag byggde ihop själv. Kikade lite i BIOS och såg att minnena enbart låg på 1333MHz och blev fundersam då de klarar 2400MHz. Kör Windows 7 Pro så den klarar av 32GB och moderkortet är kompatibelt med minnena enligt MSIs hemsida.

Mitt moderkort är MSI Z87-GD65
och minnena är 4*8GB Kingston HyperX 2400Mhz

Som sagt står det överst i BIOS att det är 1333MHZ, går man sen in på överklockning så kan ser man detta för minnen:

DRAM Reference Clock [Auto]

DRAM Frequenzy [Auto]

Adjusted DRAM Frequenzy
1333Mhz

De som det står Auto på går att ändra, var inne under Frequenzy och kan välja 2400 men ville inte ändra några inställningar förrän då jag vet säkert vad som händer. Står den på Auto för att den ökar då behovet ökar eller ska man ändra till 2400?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska nog bara behöva växla till XMP. Auto betyder att moderkortet själv ställer in, och som standard väljer den då högsta JDEC profil, vilket är 1333MHz. De flesta minnen stödjer utöver det ett antal XMP profiler för högre hastigheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ok, så det är helt lugnt att ändra det? Står ju att överklockning inte täcks av garanti osv... Men det kan väl knappast räknas som överklockning att ställa in det så?
Vet du vad det kommer sig att den ställer in på 1333MHz bara? Det är lite konstigt då moderkortet tydligt stöder mer och minnena är gjorda för 2400.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OlleOlsson86:

Ok, så det är helt lugnt att ändra det? Står ju att överklockning inte täcks av garanti osv... Men det kan väl knappast räknas som överklockning att ställa in det så?
Vet du vad det kommer sig att den ställer in på 1333MHz bara? Det är lite konstigt då moderkortet tydligt stöder mer och minnena är gjorda för 2400.

Ställer du in den på XMP så är det inte överklockning. XMP är profiler med inställningar som BIOS kan läsa av från minnet.

Varför den ställer in 1333MHz får du fråga tillverkaren av ditt moderkort om. XMP är en standard precis som JDEC. I och med att moderkortet stödjer XMP och det kan känna av om minnet stödjer det så borde den kunna ställa in det själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Allright, får prova att ställa in detta då, känns ju lite bortkastat att ha minnen på 2400MHz men bara köra på 1333.
Tackar för svaret!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ställer du in den på XMP så är det inte överklockning. XMP är profiler med inställningar som BIOS kan läsa av från minnet.

Varför den ställer in 1333MHz får du fråga tillverkaren av ditt moderkort om. XMP är en standard precis som JDEC. I och med att moderkortet stödjer XMP och det kan känna av om minnet stödjer det så borde den kunna ställa in det själv.

Aktiverade XMP nu, då det tidigare var inaktiverat som sagt, och det gick automatiskt upp till 2400Mhz, 1.65V så det verkar ju funka fint.

Återigen, tack!