Permalänk
Medlem

Datorn laggar

Hejsan! Undrar om någon av er har haft problemet med att datorn efter att ha varit igång ett tag börjar lagga som satan. Har 270+ FPS på cs men helt plötsligt får jag 10-20 fps av ingen annledning. Det är hela datorn som laggar inte bara spel vore grymt tacksam om någon kan hjälpa mig!

http://i.imgur.com/kdIL5Wn.png <-- Temperaturen

Permalänk
Skrivet av Ramsner:

Hejsan! Undrar om någon av er har haft problemet med att datorn efter att ha varit igång ett tag börjar lagga som satan. Har 270+ FPS på cs men helt plötsligt får jag 10-20 fps av ingen annledning. Det är hela datorn som laggar inte bara spel vore grymt tacksam om någon kan hjälpa mig!

http://i.imgur.com/kdIL5Wn.png <-- Temperaturen

Om du nu inte skrivit vad för dator du har så blir det svårt hitta en lösning.

du har väl monterat kylaren på fel sätt, glömt kylpasta ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Om du nu inte skrivit vad för dator du har så blir det svårt hitta en lösning.

du har väl monterat kylaren på fel sätt, glömt kylpasta ?

Nej inte något av det men här är specsen
CPU: Intel Core i5 3570k 3.40GHz
GPU: GeForce GTX 560 Ti OC
Ram:8gb /7.96gb som jag kan använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsner:

Hejsan! Undrar om någon av er har haft problemet med att datorn efter att ha varit igång ett tag börjar lagga som satan. Har 270+ FPS på cs men helt plötsligt får jag 10-20 fps av ingen annledning. Det är hela datorn som laggar inte bara spel vore grymt tacksam om någon kan hjälpa mig!

http://i.imgur.com/kdIL5Wn.png <-- Temperaturen

Med tanke på att processorn ligge på runt 100C så är jag inte förvånad... har du glömt montera kylaren helt?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Ramsner:

Nej inte något av det men här är specsen
CPU: Intel Core i5 3570k 3.40GHz
GPU: GeForce GTX 560 Ti OC
Ram:8gb /7.96gb som jag kan använda

och varför skulle inte kylaren varit felmonterad ? vilken har du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kylaren är klart felmonterad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

och varför skulle inte kylaren varit felmonterad ? vilken har du ?

jag är inte särskilt duktig på när det gäller datorer så vet inte riktigt vad jag ska svara på vilken jag har men kan den gå sönder bara så där ?

Permalänk
Medlem

vad är det för kylare? Har du haft datorn länge eller är den nyköpt? Om det är en sluten vattenkylare kanske pumpen har gett upp.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

hur tar jag bort Fläkten för cpun ? Ska prova att ta bort dammet. (vilket det antagligen är problemet)

Permalänk

Både grafikkortet och processorn ligger runt 100 grader? :s

Edit: Oj hade redan kommit svar..
Men har du originalkylaren? I så fall snurrar du på de fyra sakerna på kylaren så bara sliter du bort den

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Både grafikkortet och processorn ligger runt 100 grader? :s

Edit: Oj hade redan kommit svar..
Men har du originalkylaren? I så fall snurrar du på de fyra sakerna på kylaren så bara sliter du bort den

Men då tar jag väl bort CPUn Med ?

Permalänk
Skrivet av Ramsner:

jag är inte särskilt duktig på när det gäller datorer så vet inte riktigt vad jag ska svara på vilken jag har men kan den gå sönder bara så där ?

fota av datorn med chassi sidan borta.
lägg upp bilden på imgur.com
kopiera länken du får, lägg upp den länk du fått hit så man förstår vad det är for kylare

Skrivet av Ramsner:

Men då tar jag väl bort CPUn Med ?

nej inte om det är i5 processorn & om det är stockkylaren / original

har du tredjeparts så är det lite mer meck

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fota av datorn med chassi sidan borta.
lägg upp bilden på imgur.com
kopiera länken du får, lägg upp den länk du fått hit så man förstår vad det är for kylare

nej inte om det är i5 processorn & om det är stockkylaren / original

har du tredjeparts så är det lite mer meck

Som Sagt Ganska säker på att det är för att det är för mycket damm så klaga inte ^^
http://imgur.com/8xLPS1k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsner:

Som Sagt Ganska säker på att det är för att det är för mycket damm så klaga inte ^^
http://imgur.com/8xLPS1k

alla säger att man ska använda lufttryck på burk för att ta bort dam, jag använder bara dammsugaren, så testa med det om du inte har tryckluft hemma. stäng av datorn och dra ut alla sladdar innan bara!

edit: Det orginalkylaren till processorn

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

alla säger att man ska använda lufttryck på burk för att ta bort dam, jag använder bara dammsugaren, så testa med det om du inte har tryckluft hemma. stäng av datorn och dra ut alla sladdar innan bara!

edit: Det orginalkylaren till processorn

men jag har hört att man kan förstöra något med kretsarna,typ att det skapas statisk elektrisitet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsner:

men jag har hört att man kan förstöra något med kretsarna,typ att det skapas statisk elektrisitet ?

om du bara gör så att den nuddar metallen på fläkten så är det nog ingen fara, gjort det massvis med gånger, likadant med grafikkortet

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

om du bara gör så att den nuddar metallen på fläkten så är det nog ingen fara, gjort det massvis med gånger, likadant med grafikkortet

Har gjort det nu allafall så förhoppningsvis så var det problemet. Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsner:

Har gjort det nu allafall så förhoppningsvis så var det problemet. Tack alla!

funkar det som det ska nu?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Ramsner:

Har gjort det nu allafall så förhoppningsvis så var det problemet. Tack alla!

tar du bort fläkten + kylaren så går det alldeles utmärkt att använda dammsugare till rengöra den från damm.
däremot ska du INTE stoppa in dammsugaren direkt mot fläkten,
då är du bara dumsnål och riskerar tusentals kronor. ny kylarpasta är ju inte många tior.. nya datordelar är dyrare

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

tar du bort fläkten + kylaren så går det alldeles utmärkt att använda dammsugare till rengöra den från damm.
däremot ska du INTE stoppa in dammsugaren direkt mot fläkten,
då är du bara dumsnål och riskerar tusentals kronor. ny kylarpasta är ju inte många tior.. nya datordelar är dyrare

Bra sagt, o inte som dom andra.. bara stoppa i dammsugaren o köra.
Det går säkert bra beroende på vad dammsugaren står på. men för att vara försiktig så ta bort kylaren som jonatan80 föreslår.
tycker du ska lägga några kronor på en värre kylare oxo, vare sig du gör det elller inte så när du applicerar den nya kylpastan, så lägg bara en liten ärta o sätt sedan på kylaren. så du inte kletar ner hela cpun.

Visa signatur

Går Gött i Röört