Vilken SSD storlek är rimligt för Windows 7/8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

500GB Samsung 840 kör jag på.

Gjort 2 partitioner på den.
150GB till Windows och Program.
350GB till Spel

Done!

Varför ha 2 partitioner? Du måste väl ändå ominstallera spelen när du ominstallerar Windows?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden, vad tror ni om att använda ramdisk för spelen? eller är en ssd idag lika behändig/snabb som ramdisk? Får man ännu större "effekt" av att använda en ssd + ramdisk för en För enda ändmålet spel dator.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Varför ha 2 partitioner? Du måste väl ändå ominstallera spelen när du ominstallerar Windows?

Ja och nej där.

Om du måste installera om Windows behöver man inte installera om alla spel. Sedan så kan man ha kvar savefiles efter en formatering, för du formaterar ju bara en del av hårddisken där Windows är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Om man bara tittar på Windows katalogen precis efter en ominstallation kanske.

Det var väl 1 år sen jag ominstallerade och nu tar Windows katalogen 40 GB men sen vet vi att Windows lägger en hel del grejer på andra ställen med så helt klart merän 20 GB.

Vet inte riktigt vad du pysslar med för att få den att ta upp så mycket plats. Min installation tar inte nämnvärt mer än för ett år sen. Min windows-partition är på 40 GB, och jag har både swap-fil och user-katalog där...ändå 5-10GB ledigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Lånar tråden, vad tror ni om att använda ramdisk för spelen? eller är en ssd idag lika behändig/snabb som ramdisk? Får man ännu större "effekt" av att använda en ssd + ramdisk för en För enda ändmålet spel dator.

Inte värt det. Provat i många spel, och de laddar sällan snabbare än från SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows mappen menar du nu eller?

Såhär mkt tar min installation 8.1
http://ladda-upp.se/files/2014/b92113.jpg

http://ladda-upp.se/files/2014/b92112.jpg

1. stäng av indexering du behöver inte något sånt på en ssd enhet.
2. flytta pagefile till mekanisk hdd. Onödigt och ha på ssd disken heh.
och se hur det försvinner minst 10 gb
fick ner min win 7 install till 15 gb själv med att göra detta.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vet inte riktigt vad du pysslar med för att få den att ta upp så mycket plats. Min installation tar inte nämnvärt mer än för ett år sen. Min windows-partition är på 40 GB, och jag har både swap-fil och user-katalog där...ändå 5-10GB ledigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var min jobbdator, ska ta en titt på den där hemma men jag tror inte det är mycket bättre där faktiskt.

Jag vill inte påstå att jag gör något särskilt, visst man installerar lite småprogram som oftast åker ut efter ett litet tag och jag vet ju att Windows är bra på att samla på sig filer.

Skrivet av mini-z1994:

1. stäng av indexering du behöver inte något sånt på en ssd enhet.
2. flytta pagefile till mekanisk hdd. Onödigt och ha på ssd disken heh.
och se hur det försvinner minst 10 gb
fick ner min win 7 install till 15 gb själv med att göra detta.

Visst kan man slimma Windows men det är mer jobb. Man har redan tillräckligt med saker att göra när man installerat om en dator, oftast tar det ju 1-2 dagar innan man har återfått sin fulla miljö igen. Förhoppningen är att man ska slippa sätta upp någon lista över vilka steg man måste ta innan/efter ominstallationen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Detta var min jobbdator, ska ta en titt på den där hemma men jag tror inte det är mycket bättre där faktiskt.

Jag vill inte påstå att jag gör något särskilt, visst man installerar lite småprogram som oftast åker ut efter ett litet tag och jag vet ju att Windows är bra på att samla på sig filer.

Tog en titt på min windows-katalog nu när jag kom hem från jobbet: 15.8 GB (win 8.1). Har inte gjort ett dugg för att försöka slimma ner den.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Om man bara tittar på Windows katalogen precis efter en ominstallation kanske.

Det var väl 1 år sen jag ominstallerade och nu tar Windows katalogen 40 GB men sen vet vi att Windows lägger en hel del grejer på andra ställen med så helt klart merän 20 GB.

resna disken då, bara för att windows har varit installerat länge betyder det inte att den tar med platts. Gamla windows update filer osv går alltid att rensa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

1. stäng av indexering du behöver inte något sånt på en ssd enhet.
2. flytta pagefile till mekanisk hdd. Onödigt och ha på ssd disken heh.
och se hur det försvinner minst 10 gb
fick ner min win 7 install till 15 gb själv med att göra detta.

Har du en pagefile så klart som fan ska den ligga på din SSD.. de gånger den nyttjas vill du ju att den ska ligga på din snabbaste enhet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

resna disken då, bara för att windows har varit installerat länge betyder det inte att den tar med platts. Gamla windows update filer osv går alltid att rensa.

Kan rekommendera att installera CCleaner och köra med jämna mellanrum. Städar bort massa onödigt skräp och fixar till registret (städar och lagar).
Brukar kunna rensa bort mellan 100-500GB/vecka med CCleaner.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

CCleaner är förvånandsvärt bra för att vara gratis, annars är det ett sådant program som man skulle kunna tänka sig tar med sig en hel del ohyra med sig in.

Installerade om dator i helgen och det visades sig att en hel del av de gratis applikationer jag brukar använda drog med sig allahanda tråkiga malware. Det verkar dock som att de gick att avinstallera manuellt från kontrollpanelen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för en 240 GB Intel 530 SSD tillslut. Anledningarna var :

- Hastighetsskillnaden mellan SSD idag kan se stora ut på papper men i verkligheten är det inget man märker av
- Intel 530 SSD bygger på hållbarare minnes celler, även som ex Samsung EVO ändå håller länge så kändes det säkrare med hållbarare celler och 5 års garanti.

Efter ominstallation + alla program så har jag ca 170 GB ledigt på den nya SSD:n. Det som saknas är Battlefield och ett och annat mindre program.

Det tråkiga är att Intels Toolbox verkar inte erbjude några förslag på hur man kan optimera Windows för SSD så som Samsungs Toolbox gör. Måste man göra alla optimeringar för SSD själv?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

resna disken då, bara för att windows har varit installerat länge betyder det inte att den tar med platts. Gamla windows update filer osv går alltid att rensa.

Detta tycker jag låter konstigt. Alla jag känner får installera om sitt Windows 1 gång vartannat år iallafall, dels på grund av storlek men också av att Windows blir segare.

Visst är det troligen skit bakom spakarna men kan inte Windows optimeringen göras enklare? Måste det skötas manuellt? Hur vet man vilka filer man kan städa bort? Borde inte Windows själv erbjuda denna funktionen? Jag vet ju att Windows har någon uppstädnings funktion men det tar ganska dåligt tycker jag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vet inte riktigt vad du pysslar med för att få den att ta upp så mycket plats. Min installation tar inte nämnvärt mer än för ett år sen. Min windows-partition är på 40 GB, och jag har både swap-fil och user-katalog där...ändå 5-10GB ledigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm intressant, förstår inte varför min och många jag känner´s Windows bara växer? Visst provar man lite applikationer och spel då och då men det borde ju ändå inte påverka så mycket tycker man.

Du säger att din Windows partition är på 40GB? Det låter extremt litet? Installerar du alla program och spel på annan disk? Är det också SSD disk? Kollar man annars runt på nätet så är den allmänna rekommendationen att 60 GB är minimum För Windows och ett par enklare program. Har kollat upp detta i samband med Windows surfplatta köp där utrymmena brukar vara begränsade.

Skrivet av hoski:

Tog en titt på min windows-katalog nu när jag kom hem från jobbet: 15.8 GB (win 8.1). Har inte gjort ett dugg för att försöka slimma ner den.

Vid nyinstallation så brukar Windows katalogen vara ganska slimmad men problemet är att filerna sprids ut lite överallt på disken. Ex så hittar man ofta mycket data under Users och Program Files men visst, mycket av datat där beror på användarens beteende. Men själva Windows katalogen i sig brukar vara ganska slim.

Den dator(jobb dator) jag sitter på nu har följande :

Windows katalog : 38,2 GB
User katalog : 17 GB
Program Files(x86) : 19,7 GB
Program Files : 6 GB

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag bestämde mig för en 240 GB Intel 530 SSD tillslut. Anledningarna var :

- Hastighetsskillnaden mellan SSD idag kan se stora ut på papper men i verkligheten är det inget man märker av
- Intel 530 SSD bygger på hållbarare minnes celler, även som ex Samsung EVO ändå håller länge så kändes det säkrare med hållbarare celler och 5 års garanti.

Efter ominstallation + alla program så har jag ca 170 GB ledigt på den nya SSD:n. Det som saknas är Battlefield och ett och annat mindre program.

Det tråkiga är att Intels Toolbox verkar inte erbjude några förslag på hur man kan optimera Windows för SSD så som Samsungs Toolbox gör. Måste man göra alla optimeringar för SSD själv?

Du kan visst optimera Windows i Intel Toolbox.

Kan inte heller påstå att Windows tar så mycket. Har dock installerat om Windows för ca 2 veckor, men inte pga Windows 8 utan andra saker.

Bild på User, Program Files, Program Files (x86), Windows och utrymme på hela hårddisken. Ska tillägga att min musik och videor ligger på min mekaniska hårddisk i denna bärbara dator och bilder läggs på SkyDrive (OneDrive)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Hmm intressant, förstår inte varför min och många jag känner´s Windows bara växer? Visst provar man lite applikationer och spel då och då men det borde ju ändå inte påverka så mycket tycker man.

Du säger att din Windows partition är på 40GB? Det låter extremt litet? Installerar du alla program och spel på annan disk? Är det också SSD disk? Kollar man annars runt på nätet så är den allmänna rekommendationen att 60 GB är minimum För Windows och ett par enklare program. Har kollat upp detta i samband med Windows surfplatta köp där utrymmena brukar vara begränsade.

Vid nyinstallation så brukar Windows katalogen vara ganska slimmad men problemet är att filerna sprids ut lite överallt på disken. Ex så hittar man ofta mycket data under Users och Program Files men visst, mycket av datat där beror på användarens beteende. Men själva Windows katalogen i sig brukar vara ganska slim.

Den dator(jobb dator) jag sitter på nu har följande :

Windows katalog : 38,2 GB
User katalog : 17 GB
Program Files(x86) : 19,7 GB
Program Files : 6 GB

Tja, min installation är sen februari i fjol, så det har inget med att den är slimmad vid nyinstallation st göra.

Jag installerar program på en annan partition, då det är mest praktiskt så. 40 GB räcker utan problem till windows, ännu mer så om man lägger swapen nån annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har nu installerat om Windows 8.1 in på Intel 530 240 GB disken + lite program(Office, Adobe program, Visual Studio, MS SQL m.fl) och några spel(DOTA 2, Battlefield 4 och Titanfall) så nu har jag 83 GB ledigt så ca 140 GB är använt så här långt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide