Stockholms stadsnät + IPTV från sappa

Permalänk

Stockholms stadsnät + IPTV från sappa

Hej,

Jag har internet via Stockholms stadsnät. Via stadsnätet kan jag få IPTV från Sappa.
Problemet är att jag får varken bild/ljud på IPTV-boxen(dialog 701). Det är inget problem med själva HDMI-singnalen från boxen, kan läsa programinformation osv.

Så här ser min koppling ut, först en netgear switch GS105E
p1 PVID 1 VLAN1 untagged (ASUS RT-AC66U, wan 46.39.xxx.xxx)
p2 PVID 1 VLAN1 untagged (används ej)
p3 PVID 1 VLAN1 untagged (används ej)
p4 PVID 659 VLAN659 untagged (dialog 701, 10.168.10.xxx)
p5 PVID 1 VLAN1 untagged, VLAN659 tagged (inkommande från stockholm stadsnät)

IGMP Snooping = Enabled
IGMP Snooping VLAN ID = 659
IGMP Static Port = p5

Någon som har något idé om vad som kan vara fel eller hur jag felsöker vidare?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar så stor roll egentligen, men prova att sätta ..

p4 PVID 659 VLAN659 UNtagged (dialog 701, 10.168.10.xxx)

Porten hör redan till VID 659, så du ska nog inte behöva tagga den.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Hej,

Tack det ska jag prova.

Stadsnätet har skickat ut sin "tjänstedelare" av model Inteno XG6746/XG6846, får förmodligen den imorgon.
Ska bli spännande att se vad den hittar på för nått

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Vet inte om det spelar så stor roll egentligen, men prova att sätta ..

p4 PVID 659 VLAN659 UNtagged (dialog 701, 10.168.10.xxx)

Porten hör redan till VID 659, så du ska nog inte behöva tagga den.

Det var fel i min beskrivning, porten var untagged

Permalänk

Idag fick jag hem Inteno XG6846, kopplade in den direkt i väggen och IPTV:n kom igång direkt. Efter det kopplade jag tillbaka det som beskrivet ovan och IPTV:n fungerar fortfarnade.

Vad kan detta bero på?
Känns som de gör någon form av Mac adress auth, eller så fixade inteno något med uppdateringen av tv-boxen?

Permalänk
Medlem

Hej, snor tråden lite. Är det någon som fått det att fungera utan Inteno-boxen? Jag har den lilla switchen, och det fungerar iofs bra, men vill gärna slippa den och köra allt från routern. har en Asus router, n56, som jag konfat för att skicka IPTV till en LAN port. Jag sniffade efter VLAN i mitt hus och tyckte mig se att de använde 660 för IPTV. Ställde in det och vips så fick jag bild direkt från routern, men det låser sig efter ett tag och ibland kan jag inte byte kanaler.

Jag försöker även skapa en trådlös brygga med tv st ea-n66, men det fungerar i ungefär 30 sekunder sedan börjar bilden hacka och tillslut får jag ingen bild alls, några idéer eller är det ZAP100 som gäller för trådlös överföring?

/Linus

Permalänk

Jag skulle prova lite olika IGMP inställningar och multicast inställningar i routern (kommer ej ihåg vad som är bäst).
För mig har det rullat på väldigt bra men har som sagt min Netgear GS105E kopplad före router & tv-box

Permalänk
Medlem

Jag får testa vidare, Inteno-switchen gör sitt jobb, men det är alltid kul att slippa den. Men kör du VLAN ID 659? Jag snappar bara upp 660.

Permalänk

Det är olika VLAN i olika fastigheter skulle jag tro. Du har rätt VLAN om du får bild.
Jag pröjsa 700 för inteno-boxen och kopplade ur den efter 10 minuter (ganska dyr "aktivering" av min port)

Btw är det bara din trådlösa brygga du har problem med för IPTV:n ?

Håller med, skönt att slippa den! Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag hittade en begagnad Inteno-switch, så jag har inte kastat bort lika mycket pengar. Det är både att köra IPTVn från routern och de trådlösa bryggorna. Men det verkar vara mest problem med de trådlösa bryggorna, tveksam om de stödjer multicast nämligen, och det finns ingen tredjeparts programvara.

Permalänk
Avstängd

Lånar också tråden lite.
Ska flytta till hus med fiber och behöver tv. Bredband ska jag ha från bahnhof men de saknar 3:an och 6:an så tv tar jag från någon annan.
Vad tycker folk om sappa?
Kan jag använda min inbyggda box i TV:n med ett dialog conax korthållare eller måste man använda deras box? Har inte hört så mycke bra om denna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snifferoxs:

Hej,

Jag har internet via Stockholms stadsnät. Via stadsnätet kan jag få IPTV från Sappa.
Problemet är att jag får varken bild/ljud på IPTV-boxen(dialog 701). Det är inget problem med själva HDMI-singnalen från boxen, kan läsa programinformation osv.

Så här ser min koppling ut, först en netgear switch GS105E
p1 PVID 1 VLAN1 untagged (ASUS RT-AC66U, wan 46.39.xxx.xxx)
p2 PVID 1 VLAN1 untagged (används ej)
p3 PVID 1 VLAN1 untagged (används ej)
p4 PVID 659 VLAN659 untagged (dialog 701, 10.168.10.xxx)
p5 PVID 1 VLAN1 untagged, VLAN659 tagged (inkommande från stockholm stadsnät)

IGMP Snooping = Enabled
IGMP Snooping VLAN ID = 659
IGMP Static Port = p5

Någon som har något idé om vad som kan vara fel eller hur jag felsöker vidare?

Tjena

Hur fick du fram VLAN taggarna? Och fungerar det bra nu?

Försöker hjälpa till att få detta att fungera via en ASUS router, men Sappa vägrar ge ut sina VLAN id...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Det finns hopp..

@Oneone: Hej hej

Jo jag har fått det att fungera. Jag fick igång det efter att jag beställde deras switch. Kopplade in den och IP-tv:n hoppade igång direkt.
Sen när den var igång gick jag ut och la switchen från stadsnätet under en ångvält. Sen kopplade jag in min ASUS och min IPTV har fungerar perfekt sen dess.

Vad jag misstänker är att de har någon form av MAC igenkänning för tillverkaren av deras "tjänstedelare".
Försök att ta reda på vad de använder för märke på switcharna, så kanske du kan ta dig runt det "aktiveringen".

VLAND ID:t är stadsnätets ansvar, så du får prata med dem först.
Tror dock inte de är supernöjda med att ge ut det.. Men det går alltid att få fram via att inspektera trafiken med typ wireshark.
Fråga mig inte exakt hur, datan finns där bland multicast paketen iaf

I allmänhet blir jag fortfarande sjukt irriterad när jag tänker på det här, fick lägga ut 7/800 spänn på en switch som jag inte behöver.
Vad jag vet så står det inget om att tjänstedelaren är ett krav för att få IPTV att funka, men det verkar det vara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Hur fick du fram VLAN taggarna? Och fungerar det bra nu?

Försöker hjälpa till att få detta att fungera via en ASUS router, men Sappa vägrar ge ut sina VLAN id...

Det går att sniffa vlan taggar med Wireshark, m du söker på hur du ska filtrera fram det så får du lite olika förslag på hur du kan göra tex
https://ask.wireshark.org/questions/2725/how-to-capture-vlan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att sniffa vlan taggar med Wireshark, m du söker på hur du ska filtrera fram det så får du lite olika förslag på hur du kan göra tex
https://ask.wireshark.org/questions/2725/how-to-capture-vlan

yes tack har för mig att det inte går med Windows ? men iaf vi lyckades lösta det endå tack

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

yes tack har för mig att det inte går med Windows ? men iaf vi lyckades lösta det endå tack

Nu är jag väldigt sen på bollen här, men har exakt samma uppsättning som dig. Får jag fråga hur du kom fram till vilket VLAN det ligger på? Alternativt vilket det landade i ?