Krånglig procedur för att starta datorn...

Permalänk
Medlem

Krånglig procedur för att starta datorn...

Hej kära sweclockers!

Har haft min burk i cirkus 3 år nu, den har tjänat mig väl, aldrig några problem. Igår skulle jag ge mig på att reseta CMOS(fråga mig inte varför, en pinsam historia). Inga konstigheter. Var dock tvungen att få loss både grafikkortet och kylare för att den "coola" armorn som bekläder modekortet täcker batteriet. Allt gick fint, fick tom lägga på ny kylpasta som verkar ge bättre temps nu än innan. Tummen upp.

Till problemet. Har massiva problem med att ens få igång den nu. Väl igång, inga problem. Tempsen är bra och jag kan göra allt som vanligt. Hur får ja då igång den? Jo, jag måste rycka strömkabeln, vänta ett tag, trycka på on/off knappen på nätdelen till off, sätta i strömkabeln, trycka tillbaka on/off knappen till on och sedan kan ja starta upp den som vanligt på burkens knapp. FETT wierd tycker jag.

Har felsökt allt vad jag vet. Vet inte vad jag missat vid monteringen som skulle kunna ställa till det. Vad tror ni gott folk?

PC specs:
- Intel Core i7 2600k
- MK Asus SABERTOOTH P67 Socket 1155, P67, Rev 3.0
- Corsair HX 750W PSU
- Gigabyte HD 6950 windforce 3x oc 1gb
- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
- Chassi Fractal Design Arc
- Noctua NH-D14 CPU-kylare

Tack på förhand!

/ Jenli

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk

kolla dina frontpanel kontakter på moderkortet om du har blandat ihop reset och power.

har du gått igenom dina bios inställningar efter att du rensade CMOS?

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

kolla dina frontpanel kontakter på moderkortet om du har blandat ihop reset och power.

har du gått igenom dina bios inställningar efter att du rensade CMOS?

Tack för svar!

Allstå jag rörde inte dom kontakterna då dom satt i en adapter(?), så dom borde vara rätt, men för säkerhetens skull skall jag dubbelkolla där å kika i manualen.

I bios har jag inte kikat något heller. Är inte superhigh i bios om jag ska va helt ärlig. Vad ska jag kolla efter?

Tack!

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Gott folk! Nu har det gått ett år och jag har ännu inte hittat någon lösning, helt ärligt har jag varit för lat. Nu börjar det det suga. Speciellt när jag klockade cpun och fick väldigt goda resultat, men som resetas varje gång man stänger av burken. Kan någon hjälpa mig mån tro?

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenli89:

Gott folk! Nu har det gått ett år och jag har ännu inte hittat någon lösning, helt ärligt har jag varit för lat. Nu börjar det det suga. Speciellt när jag klockade cpun och fick väldigt goda resultat, men som resetas varje gång man stänger av burken. Kan någon hjälpa mig mån tro?

Klocken resetas varje gång du startar?

Byt batteri i så fall.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Bör tilläggas att att detta kommer upp efter att strömmen gått igång: http://gyazo.com/557e6ce7638041a246f3543bd285628b

Även att jag uppdaterat BIOS till senaste version. Väl där inne vet jag inte riktigt vad jag ska kolla efter. Prövat det mesta...

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Klocken resetas varje gång du startar?

Byt batteri i så fall.

Nej den resetas inte!

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att jag inte hittar någon annan med samma problem, nånting är helkans!

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Nätagget som spökar? En snabb google sökning gav detta.

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare! Kan starta den genom att hålla en skruvmejsel mellan de två pinsen för POWER SW. Kan problematiken vara så enkel att det är ett kabelglapp?

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Skrivet av jenli89:

Ett steg närmare! Kan starta den genom att hålla en skruvmejsel mellan de två pinsen för POWER SW. Kan problematiken vara så enkel att det är ett kabelglapp?

Rätt kabel på rätt plats?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rätt kabel på rätt plats?

Jag har dubbelkollat många gånger att rätt kabel är på rätt plats men ska ta ännu en ordentlig kik på varenda en

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Fungerar felfritt numera! Vet inte vad jag gjort som hjälpte. Efter att jag startade med skruvmejseln och sedan satte tillbaka adaptern på pinsen funka det igen. Jag gissar kabel/adapter-glapp. Blev orolig efter att ha läst tråden om nätdelen. Ska inte röra någon komponent framöver!

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Back to square one. Flyttade. Datorn var inte ipluggad under något dygn. Fattar inte vad det är som bråkar.

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Byte av batteri gjorde inget. Updaterat Bios till senaste version. Tror inte det hjälper.

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |