Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Problem med RAM-minnerna

Hej!
Köpte en komplett winter gamer i år. Det var redan när jag fick den något fel på den (jag fick blåskärm och meddelandet: The memory could not be read).
Så jag skickade in datorn. De bytte både moderkort och grafikkort. Men när jag fick tillbaka den så var det ändå fel på den. Så jag skickade tillbaka den igen. Men de hittade inget fel. De visade sig att mitt externa ljudkort var boven i dramat. Så jag beställde ett internt ljudkort. Men blåskärmarna var kvar. Så jag bestämde mig att testa RAM-minerna. Jag testade ett av de i taget och bytte portar. Det visade sig att det var fel på ett av dom. De skickade två nya RAM-minen till mig. Men nya problem skapades. När jag kör datorn med det gamla minerna och ett av de nya minerna så får jag bara 6GB RAM när jag ska ha 8GB. Och när jag kör båda de nya minerna så startar inte datorn. Jag har även kollat i BIOS hur mycket RAM jag har och det står även där att jag har 6GB. Vad ska jag göra?

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Jun 2010

Börja med att lista upp komponenterna.

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av adaq:

Hej!
Köpte en komplett winter gamer i år. Det var redan när jag fick den något fel på den (jag fick blåskärm och meddelandet: The memory could not be read).
Så jag skickade in datorn. De bytte både moderkort och grafikkort. Men när jag fick tillbaka den så var det ändå fel på den. Så jag skickade tillbaka den igen. Men de hittade inget fel. De visade sig att mitt externa ljudkort var boven i dramat. Så jag beställde ett internt ljudkort. Men blåskärmarna var kvar. Så jag bestämde mig att testa RAM-minerna. Jag testade ett av de i taget och bytte portar. Det visade sig att det var fel på ett av dom. De skickade två nya RAM-minen till mig. Men nya problem skapades. När jag kör datorn med det gamla minerna och ett av de nya minerna så får jag bara 6GB RAM när jag ska ha 8GB. Och när jag kör båda de nya minerna så startar inte datorn. Jag har även kollat i BIOS hur mycket RAM jag har och det står även där att jag har 6GB. Vad ska jag göra?

Vänta, vänta... Det var ditt externa ljudkort som det var fel på, men samtidigt RAM-minnena? Och det felet hittade inte Komplett när de sökte igenom datorn? Funkade datorn bra utan något ljudkort? Skickade de nya minnen utan att du skickade tillbaka de gamla? Vilken konfiguration körde du minnena i senast? (du skriver det gamla minnena och ett av de nya, är det två gamla och ett nytt (jag gissar 2x3GB + 2GB? eller 2x2GB + 4GB?)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Först körde jag med ett 4gb minne (original). Då fungerade datorn bra. Sen med ett 4gb (original) + 4gb (ett av de nya som komplett skickade). Då fick jag bara 6gb. Sen körde jag med 4gb (nytt från komplett) + 4gb (nytt från komplett). Då fungerade inte datorn alls . jag har mixat runt med olika portar men jag får aldrig 6gb om jag använder ett eller två av de nya minerna. Om jag kör 4gd (original) + 4gb (original) då får jag 8gb men också blåskärm då och då eftersom det ena original minnet inte fungerar korrekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Upptäckte att komplett hade skickat 2st 2gb stickor när jag igentligen skulle ha 1st 4gb sticka. Ännu en miss av komplett.

Skickades från m.sweclockers.com