Permalänk
Medlem

"Disk" 100 % ?

En dag när jag satt och körde BF4 hände det bara sådär, poof! Mitt i en match att det började lagga. Jag startade om spelet, gjorde det lite bättre, men fortfarande inte spelbart. Jag provade att avinstallera DC Universe som var det enda jag hade installerat nyligen, fungerade inte heller.
Enligt System Performance Test:et i BF4 står det att min FPS ligger runt 60, och det brukar den göra.
Det stod att mitt internet var dåligt men min Ping låg på 12 ungefär så jag tror inte det är det som krånglar.
Jag testade att sänka grafiken till Low, det laggade fortfarande! (Brukar köra på Ultra)
Jag provade att starta ett annat spel, som dessutom inte är online (Thief). Men det laggade också!
Då öppnade jag Aktivitetshanteraren och så att på "Disk" var det 100 % och den var röd.

Nu är jag inte jättebra på datorer, så jag undrar, vad betyder det? Och hur kan man lösa det?

Edit: Datorn är bara några månader gammal det har aldrig hänt förut.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk

Kan va minnes fel. Eftersom datorn har ett sekundär minne, och det är hårddisken. Om ram minne blir fullt/något fel så kan den lägga det på sekundär minnet. Alltså hårddisken. Har du kollat så att du inte har fullt på hårddisken, innan är den på rött när du inte spelar? Om den är på rött innan så får du rensa bort saker på den som spel, mm. För en röd disk, göt att windows blir seg. Man ska ha 10% ledigt av hårddisken, för windows ska funka fel fritt. Så har du en 100gb disk ska du ha 10gb ledigt av c/windows disken. Det är 10, av disken. Nu spekulera jag mycket, eftersom du ibte har skrivit om disken var röd innan du spelar/börjar spela. Bra lite tips och bör tänka på tanka ner/ testa med ett ram minnes program, som testar om du har fel på minnerna.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Kan va minnes fel. Eftersom datorn har ett sekundär minne, och det är hårddisken. Om ram minne blir fullt/något fel så kan den lägga det på sekundär minnet. Alltså hårddisken. Har du kollat så att du inte har fullt på hårddisken, innan är den på rött när du inte spelar? Om den är på rött innan så får du rensa bort saker på den som spel, mm. För en röd disk, göt att windows blir seg. Man ska ha 10% ledigt av hårddisken, för windows ska funka fel fritt. Så har du en 100gb disk ska du ha 10gb ledigt av c/windows disken. Det är 10, av disken. Nu spekulera jag mycket, eftersom du ibte har skrivit om disken var röd innan du spelar/börjar spela. Bra lite tips och bör tänka på tanka ner/ testa med ett ram minnes program, som testar om du har fel på minnerna.

Den är inte röd innan jag startar något spel, och jag har 600 GB ledigt av c:a 1TB.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Kan va minnes fel. Eftersom datorn har ett sekundär minne, och det är hårddisken. Om ram minne blir fullt/något fel så kan den lägga det på sekundär minnet. Alltså hårddisken. Har du kollat så att du inte har fullt på hårddisken, innan är den på rött när du inte spelar? Om den är på rött innan så får du rensa bort saker på den som spel, mm. För en röd disk, göt att windows blir seg. Man ska ha 10% ledigt av hårddisken, för windows ska funka fel fritt. Så har du en 100gb disk ska du ha 10gb ledigt av c/windows disken. Det är 10, av disken. Nu spekulera jag mycket, eftersom du ibte har skrivit om disken var röd innan du spelar/börjar spela. Bra lite tips och bör tänka på tanka ner/ testa med ett ram minnes program, som testar om du har fel på minnerna.

Han menar att den är röd i aktivitetshanteraren. Dvs att det är hdd usage som är hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Han menar att den är röd i aktivitetshanteraren. Dvs att det är hdd usage som är hög.

Men den är inte röd då. Då är den på ungefär 1 %

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Komponenter?
Temperaturer?

Permalänk
Medlem

Fixade det!

Ändrade Energi från Balanserad till Hög.

Visa signatur

Målar och gör spel : )