Dator går inte ner i strömsparläge automatiskt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand, Västernorrland
Registrerad
Sep 2012

Dator går inte ner i strömsparläge automatiskt

Hej!

Jag lyckas inte få min dator att gå in i strömsparläge automatiskt. Inställningarna för energischemat gör att skärmen släcks, men datorn går inte in i strömsparsläge. Jag har försökt att köra grafikkortet i stock, ställt ner skärmen i 60Hz från 144Hz, med det verkar inte hjälpa!

Jag har Windows 8.1 pro x64: CPU ligger på 4.5GHz och jag kör just nu ett Radeon R9 290 i 1000MHz med minnet i 1375MHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jun 2010

Du har kollat att den ska gå i strömsparläge efter ett visst antal minuter i Kontrollpanelen->System och säkerhet->Energialternativ och ändra inställningarna för strömsparläge?
Jag själv har haft samma problem men jag tror att i mitt fall så var det något program som inte ville tillåta datorn att gå i strömsparläge utan jag var tvungen att stänga av, men sedan har det funkat.
Prova att starta om datorn och pröva igen, och kolla så att inte något program ligger och stör(kan vara ett h..... att hitta, jag gjorde det inte!).

Lycka till!

En jädra massa prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av DatorMuppen:

Du har kollat att den ska gå i strömsparläge efter ett visst antal minuter i Kontrollpanelen->System och säkerhet->Energialternativ och ändra inställningarna för strömsparläge?

Ja det har jag!

Skrivet av DatorMuppen:

Jag själv har haft samma problem men jag tror att i mitt fall så var det något program som inte ville tillåta datorn att gå i strömsparläge utan jag var tvungen att stänga av, men sedan har det funkat.

Jag ska testa stänga av lite program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2008

Du kan även kolla i Bios / Uefi att det finns tillåtelse om att datorn ska få försätta sig i strömsparläge. Vet inte om det har någon somhelst betydelse men det finns sådana funktioner iallafall i bios / Uefi.

Rätta mig om jag har fel..

2x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB (6x4096MB) CL11 2133Mhz | Corsair HX 850W | Asus GTX 980 | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | HP Envy 13 | Nexus 7 2013 | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012

näpp! Får det ännu inte att funka:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2012

Jag vet inte om det är något samband men minnet på grafikkortet klockar inte ner sig i idle om jag har skärmen på 144Hz?