Permalänk
Medlem

Djupdykning i datorn

Hej,

Jag skulle verkligen vilja gå på djupet och lära mig mer om temperaturer, volttal och annat som rör hårdvaran. Är det någon som har tips på var man ska börja någonstans? Finns det någon bra sida?

Detta forum är fantastiskt när man vill söka information men jag är mer ute efter en generell bild innan man grottar ner sig för mycket i detaljer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lentzen:

Hej,

Jag skulle verkligen vilja gå på djupet och lära mig mer om temperaturer, volttal och annat som rör hårdvaran. Är det någon som har tips på var man ska börja någonstans? Finns det någon bra sida?

Detta forum är fantastiskt när man vill söka information men jag är mer ute efter en generell bild innan man grottar ner sig för mycket i detaljer.

Fråga på vad du är sugen på att veta. Är lite svårt att veta. Oftast kan du kolla på enskilda komponenter och läsa tillverkarnas Spec-lista för toleranser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Du får nog specificera mer vad du vill djupdyka inom :). Hyggligt stort område.

Permalänk
Medlem

Vad ser du för nytta i att besitta denna kunskap, dvs. varför vill du lära dig sådant; vad vill du åstadkomma? Tror att du behöver förklara lite tydligare vad du är ute efter.

Men lite grundläggande ellära från en lekman (som jag hoppas inte är helt felaktig). All elektrisk utrusning kräver elektricitet (duh); denna elektricitet mäts i spänning (U; volt) och ström (I; ampere). För att exempelvis en elektrisk motor ska börja rotera så krävs det att strömmen (amperen) är tillräckligt hög, detta för att "överskrida" motståndet (R; ohm) i själva motorn. Oavsett hur många ampere du matar så kommer motorn att snurra med samma hastighet så länge du inte ändrar spänningen (antalet volt som matas). Ju högre volt som matas, desto "snabbare" förflyttar sig elektronerna genom motorn, och desto mer värme utvecklas. U = R * I (Ohms lag).

Permalänk
Medlem

Tillverkarnas hemsidor är ju bra. Att jag inte tänkte på det. Finns det någonstans där info/spec/datablad är samlat eller så enkelt är det inte?

Jag är medveten om att det är ett stort område. Mitt mål är att få en bra förståelse för hur datorn beter sig i olika situationer när det gäller temperaturer osv. vid normal drift. Detta för att kunna felsöka eventuella hårdvaruproblem som kan uppstå.

Vad jag ser för nytta i denna kunskap? Jag är väl som de flesta och har en inbyggd nyfikenhet som gör att jag vill förstå saker omkring mig. Om jag inte vet hur något fungerar när det är bra, hur ska jag då kunna veta om något är fel?

Tack för att ni tog er tid att svara.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att veta hur pass exakt du vill veta, men det mesta brukar man väl lära sig med tiden liksom.
Om du kollar dina temperaturer t.ex. så googlar du efter maxtemp på komponenterna och bildar dig en uppfattning.

Ganska mycket är ju fysik också. Både termodynamik och som suzieq är inne på; Ohms lag etc.
Jag kan ju nämna att effekten som används av en transistor är Hz*(V^2)*(konstant för transistorn såklart) som kan vara kul att veta om du t.ex. överklockar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i ventilationsbranschen så termodynamik har jag pejl på. Kan vara applicerbart när det gäller att ventilera burken.

Det finns inge genvägar helt enkelt? Det är bara till att testa, mäta och söka efter information.

Permalänk
Medlem

Som tillägg till siziegs Ohms lagar så vill jag tillägga formenln

.
Detta innebär alltså att då du ökar spänningen så ökar effekten (dvs värmeutvecklingen) exponentiellt. Med andra ord, ökar du spänningen till den dubbla så ökar effekten fyrfaldigat.

Jag hade tråkigt så jag skrev ner lite uträkningar åt dig.

Permalänk
Medlem

Läs introduktionen i Sweclockers nätaggstester så får du lite information om hur nätagg fungerar.
Genom att läsa datablad/specifikationer på komponenter lär man sig vad som är normalt, bra och sämre.
Man lär sig en del genom att läsa på om överklockning

Permalänk
Medlem

Tack för ert engagemang! Kvällen är räddad.