Permalänk

FPS Dropp i spel

Hej! Jag har sedan tidigare av misstag råkat spilla ner vätska på datorn vilket innebär att moderkortet har fått vätska på sig/eventuellt grafikkort också.' Klantigt ja vet. Datorn låter nu Ca. 8 månader senare extremt högt och den har blivit riktigt seg... Jag har sedan tidigare testat att damma ur den och haft den inlämnad. Så min fråga är därför om det är lika bra att köpa en ny dator eller byta ut de delar som uppenbarligen måste ha tagit skada på något sätt?

Det är konstigt FPS dropp i spel på den d.v.s. det flyter på i 120 fps och sedan helt plötsligt går de ner till 20, vilket skapar enormt lagg. Vad tror ni det kan vara för fel på den? Förutom moderkortet som uppenbarligen måste ha tagit skada på något sätt.

Permalänk

Låter som någonting överhettar med tanke på att din dator låter väldigt mycket + att du får fpsdropp, dvs någonting klockar ner för att skydda sig från skadliga temperaturer. Ladda ner Hwmonitor och se över temperaturerna.

Du får till och med en länk eftersom jag är så snäll idag http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.24-setup.exe

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Moderkortet har en temperatur på 86 grader är det normalt? Samt så har processorn 70-75. Grafikkortet ligger på 30

Permalänk
Medlem

Är detta i idle när du inte gör nåt speciellt på datorn? Antingen är det väldigt mycket damm eller så kan det vara något fle på temperaturgivaren på moderkortet. Men det kan även vara så at chipsetkylaren inte sitter som den ska. Är det i idle så är även temperaturen på processorn alldeles för hög. Du borde montera om processorkylaren med ny kylpasta i så fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har nyss dammat ur datorn fullständigt, den är kliniskt dammfri xD. Dock så är detta när jag inte gör någonting. Har inga speciella processer uppe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Har nyss dammat ur datorn fullständigt, den är kliniskt dammfri xD. Dock så är detta när jag inte gör någonting. Har inga speciella processer uppe..

Då är det alldeles för höga temperaturer. Antingen sitter processorkylaren löst eller fel så montera om den med ny kylpasta. Chipsetkylaren kan även den vara lös.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Alldeles för höga temperaturer för att inte göra någonting. Montera om processorkylaren. Chipsetkylare har jag aldrig behövt montera om, men antar att de har någon värmeöverförande tejp istället för kylpasta. Någon som vet?

Edit: Vad har du för delar föresten?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|