Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Ny processorkylare, vatten eller inte?

Hej!
Jag hade tänkt köpa en ny processorkylare och undrar vad ny rekommenderar?
Ska jag ta en vattenkylare? Eller inte?
Vad rekommenderar ni för någon, jag vill att den ska vara tyst!

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad (Halland)
Registrerad
Nov 2013

Till att börja med så skulle det vara lättare att rekommendera kylning om du anger vilken cpu du ska köpa dig.
Det kan skilja en hel del i värmeutveckling beroende på vilken palttform man kör med !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Vattenkylning köper man bara om man älskar vattenkylning. Jag skulle rekommendera billig luft kylning. Cooler Master 212 EVO för den är billig och effektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Vattenkylning kan bara låta mer än luftkylning iom att pumpen i vattenkylning låter. Ska du överklocka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Är huvudmålet att den ska vara tyst är det definitivt luftkylning som gäller.
Typ Noctua NH-U14S.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Appel99:

Vattenkylning kan bara låta mer än luftkylning iom att pumpen i vattenkylning låter. Ska du överklocka?

Skrivet av Rydisen:

Är huvudmålet att den ska vara tyst är det definitivt luftkylning som gäller.
Typ Noctua NH-U14S.

Nåväl, om man bara begränsar sig till AIO kylare.

Bygger man eget så kan man få det tystare men då kostar det ett par gånger mer med

Till TS:
Instämmer dock, kör luft, mindre som kan gå fel, samma prestanda och tystare.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Håller med kommentarerna ovan. En bra tornkylare utpresterar många ggr en billig AIO och är oftast tystare.

Phanteks Enthoo Evolv ATX | Asus Maximus VI Hero | Intel Core I7 4770K | Asus GTX 780 SLI | Kingston XMP Beast 16GB | Seasonic Prime 850W | Samsung 850 Evo 1TB | Noctua NH-U14S | 2x ASUS VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrazster:

Till att börja med så skulle det vara lättare att rekommendera kylning om du anger vilken cpu du ska köpa dig.
Det kan skilja en hel del i värmeutveckling beroende på vilken palttform man kör med !

Står i signaturen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Appel99:

Det är en anledning till att jag ska införskaffa mig en ny processorkylare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Okej, men vad för luftkylare rekommenderar ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av BadassH:

för en tyst cpu kylare så skulle jag nog rekomendera noctuas olika kylare , såg en för 699kr som du kan ha L.N.A och då blir max db 13 vilket är knappt hör bart och noctuas fläktar är väldigt bra vid ljud då den inte ger av sig något jobbigt pipigt ljud ,

vill du ha billigare alternativ så rekomenderas 212 evo som ligger cirka 200-300kr , låter mer på papret givetvis men är fortfarande tyst och tycker du att fläkten låter ändå så kan du byta ut den till en tystare fläkt efteråt

Motherboard:Rog maximus vi Hero CPU:Intel i7 4770K ssd:120gb Psu:750W OCZ 80+ bronze Graphic:GTX 970 OC 1463clock , 3801ram
Coolers: corsair h110 P&P chassis fan 7st Hdd: 2st 500gb Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 8gb 1333mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2006

Noctua NH-U14S topp kvalité och så himla enkel att montera. Min i5 är på ca 30 grader i idle. Helt sjukt bra kylare. Noctua är kvalité

Lev livet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av BadassH:

Ditt chassi klarar 165mm höga kylare. Noctua NH-U14S är 165mm hög.
Det går nog bara du vill.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2013

Själv har man en Noctua NH-U12S, Någorlunda gammal modell men funkar prima. Den är 158 mm hög så den passar. Temperaturen är 28c i Idle och 43-45c i full load (3,4 Ghz) med en Intel Core i5 4670K.

Kan varmt rekommenderas och den är dessutom full ram kompatibel vilket innebär att den passar oavsett storleken på dina ram. (+ Helt ljudlös)

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Be-Quiet Dark Rock 3/Pro
Cooler Master Hyper 412s
Nocuta NH-D14
Phantakes PH-TC14PE

Ja ni läste rätt, jag rekommenderar en Cooler Master kylare! Måste vara något fel!

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av DjRaven:

Be-Quiet Dark Rock 3/Pro
Cooler Master Hyper 412s
Nocuta NH-D14
Phantakes PH-TC14PE

Ja ni läste rätt, jag rekommenderar en Cooler Master kylare! Måste vara något fel!

Tro det eller ej men du har glömt Noctua NH-U14S!

Merlin SM8 - 5820K - Asus x99 pro - Evga gtx 980 ti - 16gb 3000mhz domin - Evga supernova g2 850 - Intel 530 240gb 2x - Custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad (Halland)
Registrerad
Nov 2013

Kör själv med vatten, en s.k AIO kylare...närmare bestämt Swiftech H320 som är gjord med expansions möjligheter i åtanke. Har även provat Corsair H110i tidigare och en rad olika "highend" luftkylare.

Precis som tidigare nämnts så är skillnaden inte jätte stor mellan luft och AIO kylarna idag framför allt in lösningarna med en fläkt så som 1x120mm t.e.x. Går man däremot upp en del i storlek som som t.e.x den jag kör med idag så är skillnaden större, framför allt temperaturer under max belastning. Jag har själv sett skillnader på uppemot 10 grader mellan min nuvarande och dom luftkylare jag provat...detta med fläktarna inställda i på att gå tyst.
Men detta beror ju så klart väldigt mycket på processorn som används och hur mycket värma som ska avledas.
I ditt fall så har du en tämligen sval processor och en "high end" luftkylare borde vara tillräckligt om du nöjer dig med en medel - medel/hög överklockning. Ska du pressa ordentligt så menar jag att du kommer vilja ha en vattenkylning.