Permalänk

datorn bara dör

Tjena, igår fungerade min dator perfekt. Men idag, efter jag haft ute processor fläkten för rengöring så, dör den ca 1 minut efter uppstart. Någon som skulle kunna veta varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bytte du kylpastan i samma veva? låter som de är värme relaterat. sitter kylaren på riktigt?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av oscaren19:

Tjena, igår fungerade min dator perfekt. Men idag, efter jag haft ute processor fläkten för rengöring så, dör den ca 1 minut efter uppstart. Någon som skulle kunna veta varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Tog du lös hela kylaren eller bara fläkten? Om du tog loss hela kylaren kanske du inte lyckades sätta tillbaka den ordentligt och processorn går varm. Bytte du kylpasta om du nu tog loss kylaren? Kolla temperaturen i BIOS eller med coretemp (eller liknande programvara) om du hinner det innan den datorn dör.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

bytte du kylpastan i samma veva? låter som de är värme relaterat. sitter kylaren på riktigt?

Nej, bytte inget! Bara rengjorde, samt att det bara var processorfläkten som var av, och när jag satte på den och startade datorn, så snurrade den iaf.

När jag startade datorn i felsäkert läge, så var den på länge, tills jag själv startade om den för att gå in i vanligt leg men då hände samma sak.

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Tog du lös hela kylaren eller bara fläkten? Om du tog loss hela kylaren kanske du inte lyckades sätta tillbaka den ordentligt och processorn går varm. Bytte du kylpasta om du nu tog loss kylaren? Kolla temperaturen i BIOS eller med coretemp (eller liknande programvara) om du hinner det innan den datorn dör.

Hela kylaren, nej bytte inget!, kan ju testa ta av den o sätta på igen.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat få en statisk urladdning om du rört vid ngn komponent?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Du har inte råkat få en statisk urladdning om du rört vid ngn komponent?

Har ingen aning vad det innebär men har inte märkt något ovanligt, förutom att den dör såklart.

Permalänk
Medlem

Kan vara ute och cykla nu, så rätta mig gärna! Men eftersom du kunde vara inne i felsäkert läge en längre tid så tror jag inte det är värmerelaterat. Kanske någon systemfil som bråkar? Har du testat göra en systemreparation?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Skrivet av oscaren19:

Nej, bytte inget! Bara rengjorde, samt att det bara var processorfläkten som var av, och när jag satte på den och startade datorn, så snurrade den iaf.

När jag startade datorn i felsäkert läge, så var den på länge, tills jag själv startade om den för att gå in i vanligt leg men då hände samma sak.

Skrivet av oscaren19:

Hela kylaren, nej bytte inget!, kan ju testa ta av den o sätta på igen.

Varför svarar du olika ? har du tagit bort bara fläkten eller fläkt & kylaren ?
har du tagit bort allt så måste du givetvis också sätta på ny kylpasta

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644