Permalänk
Medlem

Hur kopplas basen

Hej!

Jag är mycket okunnig på hifi så jag söker mig hit för hjälp.
Jag har en c326bee som jag driver mina dali zensor 7 med och då tänkte jag utöka med en sub i form av XTZ 99 W10.16, vilket då leder till min fråga.
Med vad och var kopplar jag in basen, vanlig rca till pre out eller de finns andra lösningar?
mvh

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Skrivet av McDizzle:

Med vad och var kopplar jag in basen, vanlig rca till pre out eller de finns andra lösningar?

Din NAD har sub-utgångar. Troligtvis kommer det ut lågpassfiltrerat, mono-mixat ljud ur dem. Troligtvis kommer samma signal ur bägge sub-utgångarna. Koppla en av dem till någon av RCA-ingångarna på subwoofern.

(Alternativet är att koppla som du säger, pre out vänster+höger till lågnivåingångarna på subwoofern, samt fronthögtalarna till subwooferns högtalarutgångar. Då kommer fronthögtalarna att matas från subwooferns slutsteg. Jag tror att det vär bättre att driva fronthögtalarna med NADens slutsteg.)
Edit: För helvete Hieronymus, det står ju SPEAKER IN vid högtalarterminalen. Thanks for the heads up, The Slayer.

Permalänk
Medlem

SUBW1

LINE IN

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Din NAD har sub-utgångar. Troligtvis kommer det ut lågpassfiltrerat, mono-mixat ljud ur dem. Troligtvis kommer samma signal ur bägge sub-utgångarna. Koppla en av dem till någon av RCA-ingångarna på subwoofern.

(Alternativet är att koppla som du säger, pre out vänster+höger till lågnivåingångarna på subwoofern, samt fronthögtalarna till subwooferns högtalarutgångar. Då kommer fronthögtalarna att matas från subwooferns slutsteg. Jag tror att det vär bättre att driva fronthögtalarna med NADens slutsteg.)

Nej där har du fel. Anledningen till att det finns högtalaringångar och utgångar på subwoofern är för att du ska kunna koppla på högnivåsignal om du saknar andra möjligheter på din förstärkare. En annan anledning är om du av någon anledning inte vill att dina frontar ska spela någon bas utan att all bas ska komma enbart från subben. Det sitter ett delningsfilter i subben som brukar skära av allt under 100Hz om du kopplar på högnivå. Det är dock fortfarande din vanliga förstärkare som står för signalen till frontarna. Den delas bara i subben. Subben har inga extra steg som driver fronthögtalarna.

Edit: Då XTZ subben har lågnivåingångar för både höger och vänster kanal och inte mono som på en del så hade jag personligen valt att koppla in subben på pre-out utgången för att få med allt från båda kanalerna. Borde inte vara något problem med ett koppla en enkel kabel från någon av sub utgångarna men jag ser inte riktigt någon anledning till att göra det..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Nej där har du fel. Anledningen till att det finns högtalaringångar och utgångar på subwoofern är för att du ska kunna koppla på högnivåsignal om du saknar andra möjligheter på din förstärkare. En annan anledning är om du av någon anledning inte vill att dina frontar ska spela någon bas utan att all bas ska komma enbart från subben. Det sitter ett delningsfilter i subben som brukar skära av allt under 100Hz om du kopplar på högnivå. Det är dock fortfarande din vanliga förstärkare som står för signalen till frontarna. Den delas bara i subben. Subben har inga extra steg som driver fronthögtalarna.

Edit: Då XTZ subben har lågnivåingångar för både höger och vänster kanal och inte mono som på en del så hade jag personligen valt att koppla in subben på pre-out utgången för att få med allt från båda kanalerna. Borde inte vara något problem med ett koppla en enkel kabel från någon av sub utgångarna men jag ser inte riktigt någon anledning till att göra det..

Så du anser att jag borde sätta en rca från pre-out left och right till subbens L och R

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma sub och kör med en enkel RCA kabel.

Skrivet av McDizzle:

Så du anser att jag borde sätta en rca från pre-out left och right till subbens L och R

Edit; Den här posten var ett missförstånd från min sida, men jag låter den vara kvar eftersom det kan vara intressant för andra. Läs min andra post istället för ett klart svar på din fråga.

Angående att koppla in kabel i båda LINE IN på sub-basen så är det ganska onödigt (Y-kabel).
"Some people incorrectly use a Y cords to feed both inputs of a sub. This is or should be completely unnecessary; all it does is the same thing as turning up the level 6dB."

Klicka på länken om du vill fördjupa dig i sub-basarnas värld tills du inte kan skilja på upp eller ner.

Dold text
Rättelse pga missförstånd.
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

1. Det är oklart exakt vad som kommer ut ur subw1 och subw2 och det finns ingen info om det i manualen, bra jobbat NAD!
2. Subwoofern har inga outputs över huvud taget så alla planer på att koppla förstärkare -> sub -> Dali högtalare är uteslutna. Vill du dela bort basen från dina golvhögtalare får du göra det på annat sätt.

På grund av det så rekommenderar jag att koppla antingen via preout eller högnivå på följande sätt:

RCA (röd och vit) från preout på förstärkare till line in på subwoofer, där får du använda dig av en y-split eftersom preout måste fortfarande vara ihopbyglad med main in.

ELLER

Högtalarkablar från samma terminaler som du har dina Dali zensor 7 kopplade på i förstärkaren till speaker in på subwoofern.

Välj det som känns enklast och lycka till.

edit: länk till ysplit

Permalänk
Skrivet av McDizzle:

Så du anser att jag borde sätta en rca från pre-out left och right till subbens L och R

Jo det var min första tanke men jag ser att pre-out utgångarna är bryggade med main in. Det verkar helt enkelt som att försteget är separerat från slutsteget i förstärkaren. Det är en lite lustig konstruktion tycker jag då jag antar att du inte kommer kunna få nåt ljud ur förstärkare om du tar bort dom byglarna. Det enda användningsområdet att ha den typen av konstruktion som jag kan komma på är om man vill koppla in en equalizer som var vanligt för många år sen men som knappast används av någon idag.

Det bästa vore nog faktiskt att använda en av sub utgångarna iallafall. En enkel kabel alltså till antingen L eller R på subben. Hade du haft en vanlig pre-out som inte behövde vara bryggad till slutsteget för att man ska ljud ur förstärkaren så hade det varit det bästa sättet i mitt tycke.

Skrivet av Casgar:

Jag har samma sub och kör med en enkel RCA kabel.

Angående att koppla in kabel i båda LINE IN på sub-basen så är det ganska onödigt.
"Some people incorrectly use a Y cords to feed both inputs of a sub. This is or should be completely unnecessary; all it does is the same thing as turning up the level 6dB."

Klicka på länken om du vill fördjupa dig i sub-basarnas värld tills du inte kan skilja på upp eller ner.

Hade man haft en "vanlig" pre-out utgång så hade det inte vart något som helst fel med att koppla dubbla ledare till subbens L och R kontakt. Det är enna därför de är där. Sitter man däremot med en hemmabioförstärkare eller blu-ray spelare där sub utgången är av enkel typ, alltså mono då är det inte nödvändigt att använda någon y-kabel utan det är bara att koppla på antingen L eller R i sub-änden.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Jo det var min första tanke men jag ser att pre-out utgångarna är bryggade med main in. Det verkar helt enkelt som att försteget är separerat från slutsteget i förstärkaren. Det är en lite lustig konstruktion tycker jag då jag antar att du inte kommer kunna få nåt ljud ur förstärkare om du tar bort dom byglarna. Det enda användningsområdet att ha den typen av konstruktion som jag kan komma på är om man vill koppla in en equalizer som var vanligt för många år sen men som knappast används av någon idag.

Man kan även använda förstärkaren som ett rent slutsteg om man vill.

Permalänk
Medlem

Suck, sluta krångla till det för killen.
1. Koppla en sådan här kabel mellan SUB1 och line in på SUBen. http://www.jenving.com/products/view/y-link-1rca-2rca-audio-1...

2. Koppla vanliga högtalarkablar mellan frontarna och din NAD förstärkare. Eftersom du vill använda din NAD förstärkare som slutsteg till dem.

Skillnaden mellan SUB1 och SUB2 är ingen alls utan de skickar ut exakt samma signal. I ett hemmabiosystem kan man ha 2 SUBar, de nya förstärkarna har därför 2 SUButgångar. Man var tvingad att skaffa sig en y kabel tidigare för att kunna koppla in 2 SUBar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Slayer:

Hade man haft en "vanlig" pre-out utgång så hade det inte vart något som helst fel med att koppla dubbla ledare till subbens L och R kontakt. Det är enna därför de är där. Sitter man däremot med en hemmabioförstärkare eller blu-ray spelare där sub utgången är av enkel typ, alltså mono då är det inte nödvändigt att använda någon y-kabel utan det är bara att koppla på antingen L eller R i sub-änden.

Med "vanlig" pre-out antar jag att du menar en pre-out med utgångar för L och R. Problemet är att dessa utgångar inte är tänkta för sub-basar. Kopplar du in din sub parallellt med dina högtalare från en sådan utgång tillför du en hel del andra problem också.

Taget ur inledningen:

Anledningen till att det finns 2st LINE IN är för att möjligheten ska finnas om man så vill, eller om man inta inte har något annat alternativ. Det är dock inte den bästa lösningen. Om du vill veta mer exakt vad och varför det inte är den bästa lösningen så rekommenderar jag dig att läsa hela artikeln.

Eftersom McDizzle nu har ett försteg med sub-utgång så är denna diskussion ganska irrelevant eftersom han SKA använda sub-utgången då möjligheten finns. Om han sen väljer att koppla in i subben med en Y-kabel eller inte spelar som sagt ingen roll, det kommer fungerar lika bra oavsett. Den enda skillnaden med en Y-kabel är att nivån blir 6dB högre.

Edit; Såg att jag inte hade specificerat att jag menade en Y-kabel i min förra post, vilket såklart kan leda till missförstånd. Korrigerat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Okej, det blir en enkel rca då, bra med lite diskussion jag fattar något bättre nu! Uppskattas!

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Har fått hem den å jag är INTE nöjd med hur de låter såfort jag höjer minsta lilla på den så börjar den vibrera varje slag något jävulst, när mina dali 7or basar så kommer en snabb basdunk om det går å säga så, sen subben kommer basdunken sen ligger de å burrar som fan (upplever jag det!, å jag har aldrig varit nån musikfinsmakare så jag är inte känslig då jag tyckte logitechs z-2300 o z-5500 var de bästa jag hört)
är de bara att dom inte är inspelade som de burrar så eller det är vad en sub gör ? Ni måste tro jag är helt dum i huvudet alltså.
mvh

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

Att justera in en subwoofer är inte alltid det lättaste,
placering, lågpassdelning, fas och nivå kräver oftaste ett par timmar av justerande.
En rätt justerad subwoofer bör inte höras som ett bummel hela tiden , utan skall knappt märkas förän du stänger av den. Skruva inte upp nivån för högt.

http://www.youtube.com/watch?v=uzCIMufCQLk
kanske kan ge lite ledtrådar

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Att justera in en subwoofer är inte alllitd det lättaste,
placering, lågpassdelning, fas och nivå kräver oftaste ett par timmar av justerande.
En rätt justerad subwoofer bör inte höras som ett bummel hela tiden , utan skall knappt märkas förän du stänger av den. Skruva inte upp nivån för högt.

http://www.youtube.com/watch?v=uzCIMufCQLk
kanske kan ge lite ledtrådar

Jag har ställt in den som jag anser vettigt å jag är mycket petig när jag väl ger mig på det.
Jag fick nog å tog av det svarta tygskyddet, tryckte på subben å de lät som att den behövdes oljas skrapade å så precis som när den spelar, gjorde så kanske 30 ggr sen "slutade" det i princip helt så jag antar att den inte var insliten då, nu spelar den precis som jag tänkt mig å hört polares, bara ren å fin BAS Tack grabbar för hjälpen, gissar att de inte var sista gången jag behöver hjälp ! haha Kärlek!

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär