Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Datorn stänger av sig själv

Hej!

Jag har en ASUS med processor AMD FX(tm)-4100 Quad-Core med OS Windows 7 Home Premium.

Jag är inte så insatt i datorer men ska föröka förklara problemet så gott jag kan.

Rätt som det är stänger datorn av sig själv. Jag startar den och då kommer jag till en valsida där jag väljer att den ska starta normalt. Men ibland kommer jag till en sida där jag rekommenderas att utföra en startoperation. Så går datorn en stund till innan det är dags för den att stänga av sig själv igen. Jag har gjort en ominstallation av Windows men snart är problemet där igen. Vad kan detta bero på?

1. Har jag fått in ett lömskt virus i datorn? (Bör inte ominstallationen ha rensat bort det?)

2. Är nätaggregatet på väg att ge upp?

3. Blir datorn för varm? Har kollat temp med speedfan och det verkar inte vara någon fara på taket.

4. Fläktarna låter inte och är rengjorda.

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Stinter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Tvivlar starkt på att det är ett virus, min polare laddar nästan aldrig ner eller sitter med något skit och har fått samma problem. Låt oss först utesluta nätaggregatet, eftersom att du måste göra en startreparation har det med hårddisken att göra, skulle dock kunna ha med ram minnet och göra. Om du vill ta reda på vad som är felet (rekommenderat) kan du kolla det via Memtest vilket är ett program som kollar upp minnet, om minnet var okej kan du prova (om du har en seagate hårddisk) http://www.seagate.com/files/www-content/support-content/down...

// Leo

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2002

Startreparation kan du får för att datorn bara slog av sig och behöver inte ha med hårddiskproblem att göra.

De kan vara en trave med fel, kan mycket väl vara nätagget om det är på väg att ge upp. Om du kollat temtperaturerna och de är ok så ligger spänningsproblem ganska nära nästa sak att kolla. Har du möjlighet att låna ett nätagg av någon och testa om problemet försvinner.

Define R5, Intel Core i7 5820k, Gigabyte GTX 980ti, 96Gb RAM, diverse SSD total 2,5TB