Datorn i limbo-restart samt ingen bild

Permalänk
Medlem

Datorn i limbo-restart samt ingen bild

Hej!
Min dator i sign har helt plötslig fått för sig att inte starta. Det hela inträffade efter att jag har flyttat på datorn från ett hus till ett annat.

Symtom:
När jag trycker på powerknappen så drar alla fläktar igång på normal nivå och allt verkar vara normalt, men datorn skickar ingen signal till skärmen eller ger inte ifrån sig något varningsljud. Efter ungefär 10 sekunder startar datorn automatiskt om sig varpå samma sak händer igen - tyst och mörkt…

Vad jag redan har gjort:
Jag har haft detta problem någon gång tidigare och då avhjälptes detta med en "hard reset" - detta har dock inte hjälpt denna gången.
Jag har:
- Clear COSM
- Tagit bort och satt i Biosbatteriet
- dragit ur och satt i 24-pin samt 4-pins kontakten
- Tagit ur minnesstickorna samt prövat köra dem en och en.
- Kört helt utan minnesstickor vilket resulterade i att datorn bara stod på helt svart och tyst.
- Prövat att bara ha strömsladden i och inget annat.
- Klickat otaligt gånger på både reset och powerknapp när jag har haft strömsladden ur.

Börjar få slut på idéer vad man kan göra för att hitta / lösa problemet.

Men med tanke på hur många gånger jag har hittat bra svar här på forumet så tror jag inte detta ska vara någon match!

// Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Har du kollat i din moderkorts manual vad varnings signalen betyder?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

OJ, vart lite konstig meningsbyggnad där!

Datorn ger alltså INTE ifrån sig någon varning i form av ljud eller ljus.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Jag har haft något liknande på en dator, fick den att starta normalt genom att göra clear CMOS samtidigt som den håller på/försöker att starta.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

Jag har haft något liknande på en dator, fick den att starta normalt genom att göra clear CMOS samtidigt som den håller på/försöker att starta.

På vilket sätt gjorde du clear CMOS under uppstart? Genom urplockat batteri eller att ha jumpern på "clear-läget" under uppstart?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Skrivet av Ozoom:

På vilket sätt gjorde du clear CMOS under uppstart? Genom urplockat batteri eller att ha jumpern på "clear-läget" under uppstart?

Det sistnämnda, ha jumpern på ''clear-läget'' samtidigt som systemet håller på/försöker starta.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

Det sistnämnda, ha jumpern på ''clear-läget'' samtidigt som systemet håller på/försöker starta.

Prövade detta nu, men mitt moderkort tillåter inte uppstart när bygeln sitter i clear mode.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Skrivet av Ozoom:

Prövade detta nu, men mitt moderkort tillåter inte uppstart när bygeln sitter i clear mode.

Skickades från m.sweclockers.com

För min del så bootade datorn direkt när jag kortslöt CMOS pinnarna under loopen. Aja, synd att det inte hjälpte, hoppas någon annan kan hjälpa dig

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

För min del så bootade datorn direkt när jag kortslöt CMOS pinnarna under loopen. Aja, synd att det inte hjälpte, hoppas någon annan kan hjälpa dig

Jaha, du flyttade om jumpern när datorn var igång?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Okej, då var problemet "löst".

Plockade ur grafikkortet och prövade att plocka ur RAM-minnerna igen, monterade tillbaka allt igen och vipps - allt funkar…

Hatar när problem inte är logiska!

Men tack för alla inflikar och möjliga lösningsförslag!

// Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |