Hjälp med tidsformat på excel

Permalänk
Avstängd

Hjälp med tidsformat på excel

God morgon!

Har haft huvudbry under en längre tid p.g.a. att jag inte får ihop en mall chefen vill att jag skall snickra ihop på excel.

Underlagsmallen består av att 100 kr tas för varje körd timme. Problemet kommer i att chefen vill att leverantörerna skriver in siffrorna med kommatecken för att ange tid. Chefen vill att 2,30 i mallen skall betyda 2 timmar och 30 minuter och 2,60 skall betyda 3 timmar o.s.v.

Jag kan inte få en vettig formel för att få detta att fungera. När jag skriver 2,60 på mallen får jag fram 260 kr i total utvärderingssumma när det egentligen skall vara 300 kr.

Tog en printscreen på eländet:
http://oi58.tinypic.com/309t4ox.jpg

På F20 ser ni alltså formlen där 100 kr gångas med restiden där summan blir 260 :- när det egentligen skall vara 300 :-

Hoppas ni förstår mitt problem. Kan förklara ytterligare om något är oklart Jag tipsade chefen om varför kunderna inte kunde skriva minuter direkt eller varför inte tidsformat med kolon men chefen var stenhård med att det skulle vara decimaler.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Nu kan jag vara helt ute och cykla men blandar du inte tiden helt vilt nu?

Du säger att 2,3 ska betyda 2 timmar och 30 minuter. Då bör det ju vara 3,0 för 3 timmar?

Annars måste det ju vara 150 (minuter) för 2,3 timmar och 260 (minuter) för 3 timmar?

Eller? Ber om ursäkt för eventuell tankevurpa.

Permalänk
Medlem

Om de som använder arket ALLTID skriver på samma sätt kan du ju göra en fullösning där du delar upp det i timmar och minuter genom att separera vid kommatecken. Typ =extext(a1;1;hitta(",";a1;1)...

Permalänk
Medlem

Eller =(A1-ROUNDDOWN(A1;0))*100/60+ROUNDDOWN(A1;0)
Om A1 är 2,30 blir svaret ovan 2,5. Är A1=12,45 blir svaret 12,75. Funkar också med ex.vis 90 minuter, A1=4,9 ger svaret 5,5.

EDIT: Det känns mycket som fulkod och går säkert att snygga till. Men det verkar fungera.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Med det sättet din chef vill skriva in tiden dvs med kommatecken.
Så måste du dela tiden med 60.
Borde din Chef veta.
Sedan får du räkna om vad priset blir per/Min
Excel med kommatecken förstår inte att allt handlar om 6.
Den räknar vidare på 10
Om du skriver in i din F20 ruta följande
=(D20*60)*(D18/60)

Så borde du få rätt kostnad för arbetad tid.
Sorry kan inte förklara bättre

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sca:

Eller =(A1-ROUNDDOWN(A1;0))*100/60+ROUNDDOWN(A1;0)
Om A1 är 2,30 blir svaret ovan 2,5. Är A1=12,45 blir svaret 12,75. Funkar också med ex.vis 90 minuter, A1=4,9 ger svaret 5,5.

EDIT: Det känns mycket som fulkod och går säkert att snygga till. Men det verkar fungera.

Blev avstängd p.g.a. olämpligt användarnamn. Klantigt av mig och jag förstår moderatorn som stängde av mig. Har från och med nu uncle88

Tack för ditt svar!

Vart skall jag mata in kortkommandot ''Eller =(A1-ROUNDDOWN(A1;0))*100/60+ROUNDDOWN(A1;0)'' ?

På min bild har jag skalat bort en massa information mellan A1-20 och B1-B20 p.g.a. sekretess-skäl.

Någon skrev att istället för att skriva 2,60 skall man skriva 3 och det är mycket riktigt!

Min fråga är mer konkret om man kan få till ett kortkommando som avger det jag sagt på inlägg nummer ett.

Men om du Sca kunde förklara vart jag skall mata in din formel skulle jag vara tacksam. Jag provade mata in formeln på F20 med lite olika kommandon men jag fick namnfel hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det beror antagligen på att du har en svensk version och du måste byta ROUNDDOWN till något på svenska.
I rutan F20 ska du skriva (men med någon svensk motsvarighet) följande:
=((E20-ROUNDDOWN(E20;0))*100/60+ROUNDDOWN(E20;0))*100

Den sista *100 för att få till kronor. Prova med AVRUNDA.NEDÅT istället för ROUNDDOWN.

EDIT: Det borde också tydligt framgå i mallen vilket format man ska skriva tiden i. Så inte nya användare får för sig att 4,5 innebär 4h och 30 min.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.