Hårddisken fungerar ibland, misstänker fel på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hårddisken fungerar ibland, misstänker fel på moderkortet?

Tjena,

Jag har byggt en HTPC med ett Gigabyte GA-H87N-WIFI och har ett knepigt problem.
Hårddisken, en Corsair F120 SSD tappar koktakt med datorn.
Ibland när jag startar upp datorn står det att "No bootable device was found" men efter att jag sparat och startat om kickar Windows igång på några sekunder.
Men ibland krävs det 10 omstarter för att det skall fungera.
När jag väl är inne fungerar Windows perfekt och endast en gång har jag fått blåskärm och då har alltså hårddisken tappat kontakten.
Är datorn igång och går ner i viloläge stäng hårddisken också av och då kommer den i de flesta fall inte igång igen.

Jag har bytt SATA kabel, port och strömkälla till hårddisken.
Har ett Streacom FC8 Evo chassi med Streacom Nano150 150W externt nätagg.

Har inte uppdaterat BIOS eller kollat på det än.
Vad tror ni ,har jag fått ett måndagsex av moderkortet eller kan det vara att hårddisken är kass (hårddisken kom från en stationär datorn och har aldrig strulat innan)?
Finns det något mer jag kan testa?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leandr:

Tjena,

Jag har byggt en HTPC med ett Gigabyte GA-H87N-WIFI och har ett knepigt problem.
Hårddisken, en Corsair F120 SSD tappar koktakt med datorn.
Ibland när jag startar upp datorn står det att "No bootable device was found" men efter att jag sparat och startat om kickar Windows igång på några sekunder.
Men ibland krävs det 10 omstarter för att det skall fungera.
När jag väl är inne fungerar Windows perfekt och endast en gång har jag fått blåskärm och då har alltså hårddisken tappat kontakten.
Är datorn igång och går ner i viloläge stäng hårddisken också av och då kommer den i de flesta fall inte igång igen.

Jag har bytt SATA kabel, port och strömkälla till hårddisken.
Har ett Streacom FC8 Evo chassi med Streacom Nano150 150W externt nätagg.

Har inte uppdaterat BIOS eller kollat på det än.
Vad tror ni ,har jag fått ett måndagsex av moderkortet eller kan det vara att hårddisken är kass (hårddisken kom från en stationär datorn och har aldrig strulat innan)?
Finns det något mer jag kan testa?

Du har en äldre SSD. Äldre SSD:er gillar verkligen inte viloläge utan slits kraftigt av dessa och kan i värsta fall gå sönder.
Tycker det mer låter som att SSD:n inte vaknar ordentligt (Nätagg) eller så är SSD:n på vägen till elektronikåtervinningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Har du uppdaterat till senaste Firmware? Corsair hade problem med sina Fxx SSD enheter, efter att uppdaterat Firmware:n brukade problemen upphöra.

Använd CrystalDiskInfo för att ta reda på både hälsan samt vilken Firmware din SSD innehåller.
Använd Download Force Series Firmware 2.4 för uppdatering utav Firmware

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Har du uppdaterat till senaste Firmware? Corsair hade problem med sina Fxx SSD enheter, efter att uppdaterat Firmware:n brukade problemen upphöra.

Använd CrystalDiskInfo för att ta reda på både hälsan samt vilken Firmware din SSD innehåller.
Använd Download Force Series Firmware 2.4 för uppdatering utav Firmware

Tack för bra feedback.
Jag har uppdaterat firmwaren på SSDn till den senaste och även uppdaterat BIOS på moderkortet.
Efter omstart var datorn igång och spelade musik/film i 6 timmar. Men efter att jag startat o mden igen fick jag samma fel igen.
Hårddiskens hälsa är 100% enligt Crystal.

Testade även att koppla in SSDn i min andra dator och där fungerade den bra. Kanske är moderkortets styrkrets som just inte råkar vara kompatibel med den hårddisken? Eller vad ska man tro?

Jag har tidigare kört Prime95 i tre timmar så om något annat hade varit fel borde det ha upptäckts?

Handlade prylarna på Komplett, får väl skapa upp ett ärende hos dom och reklamera moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har du provat att göra något så enkelt som att byta SATA-kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har du provat att göra något så enkelt som att byta SATA-kabeln?

Yes, bytt kabel och port men inget hjälpte

Permalänk

Jag hade precis samma SSD på min PC, med samma problem på mitt ASUS eller Gigabyte moderkort, kommer ej ihåg men det verkade mest bli problem vid kalla starter och inte omstarter. Fick även bluescreens ibland då den tappa kontakten.
Jag försökte med att uppdatera firmware och det var ett tag sen men kommer ihåg att det var strul med det också. Vet inte om jag lyckades uppgradera firmware men jag tog beslutet att lösa problemet genom att köpa en Intel 520 240gb till PC:n och satte in F120:an i ASUS G75 laptopen.
Fick då samma problem där, SSD hittades inte och behövde stänga av/sätta på datorn 3-6 gånger för att datorn skulle hitta den. Köpte då en Samsung 840 EVO 250gb till den istället och har inte haft något problem med att hitta SSD vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisseman85:

Jag hade precis samma SSD på min PC, med samma problem på mitt ASUS eller Gigabyte moderkort, kommer ej ihåg men det verkade mest bli problem vid kalla starter och inte omstarter. Fick även bluescreens ibland då den tappa kontakten.
Jag försökte med att uppdatera firmware och det var ett tag sen men kommer ihåg att det var strul med det också. Vet inte om jag lyckades uppgradera firmware men jag tog beslutet att lösa problemet genom att köpa en Intel 520 240gb till PC:n och satte in F120:an i ASUS G75 laptopen.
Fick då samma problem där, SSD hittades inte och behövde stänga av/sätta på datorn 3-6 gånger för att datorn skulle hitta den. Köpte då en Samsung 840 EVO 250gb till den istället och har inte haft något problem med att hitta SSD vid start.

En liten uppdatering bara.

Jag gav tillslut upp och köpte mig en ny SSD. Det blev en 840 EVO och installation av Windows och ett gäng omstarter fungerade bra så antar att det var SSDn som var kass.

Skall testa den i en annan dator och se om jag fortfarande kan ha glädje av den.