Permalänk

GTX780 vs GTX780ti

Ska uppgradera hela datorn, och vad gäller grafikkort så undrar jag helt enkelt om skillnaden i pris verkligen motiverar ett 780ti? Vill samtidigt ha en framtidsäker låda såklart. Har sneglat lite på Gigabytes, då jag i nuläget har ett 670OC från just Gigabyte med windforce, och har varit riktigt nöjd med det kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För pris/prestanda är det absolut inte värt det med ett 780TI.
Och framtidssäkert är inget grafikkort, det enda man kan göra är att köpa ett så snabbt man har råd med och hoppas på att nästa generation inte är jättemycket bättre =).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

För pris/prestanda är det absolut inte värt det med ett 780TI.
Och framtidssäkert är inget grafikkort, det enda man kan göra är att köpa ett så snabbt man har råd med och hoppas på att nästa generation inte är jättemycket bättre =).

Om man ser på vilka steg Maxwell har gjort så tror jag att maxwell kommer vara ett ganska stort steg framåt även om det kanske ligger en liten bit till i framtiden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det beror helt på. Fundera ut resten av datorn och sök. Kolla prestandatester utifrån dina övriga komponenter så hittar du ganska snart en ungefärlig procentsats på prestandaökningen. Sedan är det prisjakt. Även här är det relativt lätt att få fram en procentsats på hur mycket det skiljer sig mellan 780 och 780ti.

Ett fiktivt exempel:
Du vill spela i 1080p @ 120hz, vilket passar dina övriga komponenter.
Ett 780 pressar i snitt fram 100 fps med de inställningar du vill ha och kostar 1000:-
Ett 780 ti pressar i snitt fram 120 fps med de inställningar du vill ha och kostar 1500:-

I detta scenario får du 20% mer fps för en prisökning på 50%. Prisökningen gör också att du kan utnyttja din 120hz skärm och övriga komponenter bättre.

Således tillbaka till verkligheten, rent pris/prestandamässigt vinner 780. Om 780 ti fortfarande är värt det? Det kan bara du avgöra.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta med uppgraderingen tills toppkorten med Maxwell har släppts. 670 är inget dåligt grafikkort för dagens sepl.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Jubileumsmästare

Bytte nyligen från ett 670 till 780 Ti. Anledningen var att jag ville ha nytt kort inför diverse spel som släpps under året, The Witcher 3 bl.a.
Köpte mitt nuvarande för 5990:- och tyckte det var värt det. Räknade grovt ut att jag vann ca 40 FPS.
Med det sagt så är varken 780 eller 780Ti särskilt prisvärt, men för att märka någorlunda ordentlig skillnad från ditt 670 så föreslår jag att du köper ett 780 Ti.

Permalänk

Tack för utförliga och bra svar!
Självklart är allt relativt. Då jag har just 120hz skärm, som jag vill försöka utnyttja så mycket som möjligt på, så är ju alla extra fps välkomna. Sitter nuvarande på en i7 950 på 3.07ghz, vilken är rätt gammal och känns som att den flaskhalsar en del på ett nyare kort, och tänkte uppgradera till en i5 4670K. Minnesmässigt har jag 10gb Crucial Vengeance DDR3 minnen, så de känns inte som att jag kanske behöver uppgradera direkt.

Angående de nya Maxwell korten lär det väl dröja till nästa år innan de introduceras?

Permalänk
Skrivet av Henrik11:

Bytte nyligen från ett 670 till 780 Ti. Anledningen var att jag ville ha nytt kort inför diverse spel som släpps under året, The Witcher 3 bl.a.
Köpte mitt nuvarande för 5990:- och tyckte det var värt det. Räknade grovt ut att jag vann ca 40 FPS.
Med det sagt så är varken 780 eller 780Ti särskilt prisvärt, men för att märka någorlunda ordentlig skillnad från ditt 670 så föreslår jag att du köper ett 780 Ti

Precis. I ett scenario där ett 780ti ger prestandaökningen man är ute efter, medans ett 780 inte gör det och båda ryms inom budget så är ju ett 780ti helt klart värt det.

Skrivet av Armslength:

Tack för utförliga och bra svar!
Självklart är allt relativt. Då jag har just 120hz skärm, som jag vill försöka utnyttja så mycket som möjligt på, så är ju alla extra fps välkomna. Sitter nuvarande på en i7 950 på 3.07ghz, vilken är rätt gammal och känns som att den flaskhalsar en del på ett nyare kort, och tänkte uppgradera till en i5 4670K. Minnesmässigt har jag 10gb Crucial Vengeance DDR3 minnen, så de känns inte som att jag kanske behöver uppgradera direkt.

Angående de nya Maxwell korten lär det väl dröja till nästa år innan de introduceras?

Jag säger inte att ett 780 inte kan utnyttja din 120hz skärm. Det var ett påhittat scenario, och det beror helt på din övriga hårdvara och vilka spel/inställningar du vill köra. Din processor flaskar inte något av korten så vitt jag vet. Skulle du däremot lägga till ett till och köra SLI kanske en uppgradering hade varit på sin plats.

Att Maxwell är på g är lite av ett tvåsidigt mynt. Ja, kretsarna finns. Frågan är när de släpps. Ska jag avlägga en kvalificerad gissning så blir det när amd släpper kort som slår 780ti på fingrarna. Amd har såvitt jag vet inte någon ny arkitektur på g inom en snar framtid efter Hawaii XT, och med det resonemanget kan det dröja ett bra tag.

Permalänk
Skrivet av Armslength:

Ska uppgradera hela datorn, och vad gäller grafikkort så undrar jag helt enkelt om skillnaden i pris verkligen motiverar ett 780ti? Vill samtidigt ha en framtidsäker låda såklart. Har sneglat lite på Gigabytes, då jag i nuläget har ett 670OC från just Gigabyte med windforce, och har varit riktigt nöjd med det kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ha referenskylare så är ett 780Ti lika bra i pris/prestanda men om du kör med en eftermarknadskylare så är 780 mycket bättre i pris/prestanda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Armslength:

Angående de nya Maxwell korten lär det väl dröja till nästa år innan de introduceras?

Maxwell finns redan i from av GTX 750 Ti men det är också det enda.
High end-Maxwell á la GTX 880 etc kommer förmodligen inte förens Q1 2015, det har pratats om antingen Q4 2014 eller Q1 2015 men det har mest snackat s om 2015.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av antonlindstrom:

Precis. I ett scenario där ett 780ti ger prestandaökningen man är ute efter, medans ett 780 inte gör det och båda ryms inom budget så är ju ett 780ti helt klart värt det.

Jag säger inte att ett 780 inte kan utnyttja din 120hz skärm. Det var ett påhittat scenario, och det beror helt på din övriga hårdvara och vilka spel/inställningar du vill köra. Din processor flaskar inte något av korten så vitt jag vet. Skulle du däremot lägga till ett till och köra SLI kanske en uppgradering hade varit på sin plats.

Att Maxwell är på g är lite av ett tvåsidigt mynt. Ja, kretsarna finns. Frågan är när de släpps. Ska jag avlägga en kvalificerad gissning så blir det när amd släpper kort som slår 780ti på fingrarna. Amd har såvitt jag vet inte någon ny arkitektur på g inom en snar framtid efter Hawaii XT, och med det resonemanget kan det dröja ett bra tag.

Så enligt dig skulle det i nuläget räcka för mig att uppgradera GPU? Isåfall är det ju väldigt välkommet såklart.

Permalänk
Skrivet av Armslength:

Så enligt dig skulle det i nuläget räcka för mig att uppgradera GPU? Isåfall är det ju väldigt välkommet såklart.

Jag har inte provat själv, så för att inte säga allt för mycket så hade jag helt klart börjat där. Med största sannolikhet kommer det att gå utmärkt utan att processorn flaskar. OM den nu skulle det så går det ju att byta processorplattform i efterhand också. Som sagt, man vet inte innan man provat, men från vad jag läst så ska det gå utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Maxwell finns redan i from av GTX 750 Ti men det är också det enda.
High end-Maxwell á la GTX 880 etc kommer förmodligen inte förens Q1 2015, det har pratats om antingen Q4 2014 eller Q1 2015 men det har mest snackat s om 2015.

Q1 2015 Känns som mest troligt för tillverkarna vill som sagt maximera sin vinst innan dom släpper nya produkter i toppsegmentet.

780TI med eftermarknadskylare har juh inte funnits länge alls och från början kommer alltid referenskorten.

Så säg Feb-Mars 2015 finns eftermarknadskorten på 880 korten skulle min gissning hamna på om det ska hända
tidigare måste Amd komma med nått tidigare.

Men dom har redan nu stora leverans svårigheter på kretsar säkert pga konsolerna som tar stora mängder kretsar nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag valde 780 kortet för tycker inte prisskillnaden är värt det.

Högg mitt komplett superweekend för ca 3539 kr.

Kommer säkert andra 780 kort på kampanjer framöver.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Jo, jag högg ett 780 lightning begagnat och är supernöjd. Kör det med en 3770k 4.5ghz och de lirar riktigt fint ihop. Kör 2560x1440 @ 60hz utan några tunga fpsdrops i bf4 på ultra.