Överklocka en icke-"K-märkt" processor?

Permalänk

Överklocka en icke-"K-märkt" processor?

Jag har en Intel Core i7 2600 3,4 GHz, alltså inte K-varianten, men trots detta kan jag i BIOS ändra turbo-hastigheten efter eget tycke – dock inte högre än 4,2 GHz. Hur kommer det sig? Turbo-frekvensen bör väl vara låst till 3,8 GHz, i och med att jag inte har K-varianten?

Permalänk
Medlem

Det går bra att överklocka en icke-k CPU. Skillnaden på k och icke-k är bara att k CPUerna har multipliern upplåst som förenklar allting medans icke-k inte har det. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Skrivet av cSx:

Det går bra att överklocka en icke-k CPU. Skillnaden på k och icke-k är bara att k CPUerna har multipliern upplåst som förenklar allting medans icke-k inte har det. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Nu vet jag förvisso inte hur det fungerar när multipeln är upplåst, men vad jag har uppfattat det som så är det precis så som det är för mig nu – man ändrar ett tal och därefter appliceras det. Inte svårare än så. Skillnaden är väl att jag inte verkar kunna reglera spänning.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att K-varianten ändrar multipeln vilket endast ändrar processorns hastighet internt, medan icke K-varianten även ändrar busshastigheten på sådant sätt att minnet, PCI-E och Nord/Sydbryggan påverkas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cSx:

Det går bra att överklocka en icke-k CPU. Skillnaden på k och icke-k är bara att k CPUerna har multipliern upplåst som förenklar allting medans icke-k inte har det. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Nej. K-lösa går inte att överklocka, men det går att boosta turbo:n oftast ca 400-500MHz över ordinarie maxturbo. Sedan är det en annan femma om den faktiskt kan boosta upp till detta värde. Detta är dock mer och mer låst i senare processorer. De billigare i5:orna och i7:orna, för att inte tala om i3:or är mer låsta på turbon ju billigare de är. Vissa går inte att ändra alls.

Skrivet av OldComputer:

Skillnaden är att K-varianten ändrar multipeln vilket endast ändrar processorns hastighet internt, medan icke K-varianten även ändrar busshastigheten på sådant sätt att minnet, PCI-E och Nord/Sydbryggan påverkas.

Nja, FSB kan endast ändras marginellt. 3-5% brukar gå, oftast helt låst. Haswell mer låst än Sandy/ivy.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej. K-lösa går inte att överklocka, men det går att boosta turbo:n oftast ca 400-500MHz över ordinarie maxturbo. Sedan är det en annan femma om den faktiskt kan boosta upp till detta värde. Detta är dock mer och mer låst i senare processorer. De billigare i5:orna och i7:orna, för att inte tala om i3:or är mer låsta på turbon ju billigare de är. Vissa går inte att ändra alls.

Så var det. Tack för informationen.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3