Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

Hjälp på felsökning, ingen signal

Tjenare!

Har suttit och felsökt en polares dator ett bra tag.
Detta har hänt:

"Han satt och spelade en dag, sen dog bara datorn och ville inte starta igen."

Det första jag gör då är att ta ut Ram-minnena (byta portar, köra separat osv.) för att testa om det är fel på dem. Vilket det inte var..
Sen testade jag köra ett gammalt nätagg, då startar datorn perfekt.
OK! tänkte jag, så reklamerade vi nätagget och fick ett nytt på garantin, vi kopplade in det nya agget igår kväll, och provstartade (med bara strömkabel), startade bra!

Idag efter jobbet så kopplade han in allting, men vi får ingen bild?
Då ryckte jag ut alla tillbehör, och körde bara grafikkortet.. Ingen skillnad.
då tog jag ut grafikkortet för att testa med moderkortets inbyggda portar, Ingen skillnad..
Testat med hans gamla grafikkort (som vi vet ska fungera), Ingen skillnad..

Misstänkarna flyger då iväg till moderkortet.. men går det att testa på något sätt eller hur ska jag fortsätta felsöka??

Skärmar 2st: 1st HDMI med HDMI, en med VGA (Med adapter till DVI)

datorn då:
Nätagg - Corsair AX 760
Grafikkort GTX 780 Ti 3GB
Ramminnen - Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
Processor - Intel i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Moderkort - Gigabyte GA-Z87X-OC ATX
Hårddiskar - 1 st Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, 1 st 2TB Seagate Barracuda 7200RPM

Tack på förhand!

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Serveransvarig för Skyttegrav.se/Sweclockers CoD4, TF2, CS:GO & Mumble servrar. Se Spelservrar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Koppla in 1 skärm på moderkortet VGA port. Gör en Clear Cmos med endast 1 minnesmodul och inga ansluta Sata eller grafikkort inkopplade. Fungerar?

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

Moderkortet har ingen VGA utgång..
Clear Cmos?

Ska testa rycka ut alla sata kontakter också, Återkommer!

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Serveransvarig för Skyttegrav.se/Sweclockers CoD4, TF2, CS:GO & Mumble servrar. Se Spelservrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Flinki:

Tjenare!

Har suttit och felsökt en polares dator ett bra tag.
Detta har hänt:

"Han satt och spelade en dag, sen dog bara datorn och ville inte starta igen."

Det första jag gör då är att ta ut Ram-minnena (byta portar, köra separat osv.) för att testa om det är fel på dem. Vilket det inte var..
Sen testade jag köra ett gammalt nätagg, då startar datorn perfekt.
OK! tänkte jag, så reklamerade vi nätagget och fick ett nytt på garantin, vi kopplade in det nya agget igår kväll, och provstartade (med bara strömkabel), startade bra!

Idag efter jobbet så kopplade han in allting, men vi får ingen bild?
Då ryckte jag ut alla tillbehör, och körde bara grafikkortet.. Ingen skillnad.
då tog jag ut grafikkortet för att testa med moderkortets inbyggda portar, Ingen skillnad..
Testat med hans gamla grafikkort (som vi vet ska fungera), Ingen skillnad..

Misstänkarna flyger då iväg till moderkortet.. men går det att testa på något sätt eller hur ska jag fortsätta felsöka??

Skärmar 2st: 1st HDMI med HDMI, en med VGA (Med adapter till DVI)

datorn då:
Nätagg - Corsair AX 760
Grafikkort GTX 780 Ti 3GB
Ramminnen - Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
Processor - Intel i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Moderkort - Gigabyte GA-Z87X-OC ATX
Hårddiskar - 1 st Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, 1 st 2TB Seagate Barracuda 7200RPM

Tack på förhand!

har I5 integrerad grafik ? moderkortet stödjer det. hur vet du att nätagget funkar ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

Bra fråga.. tror det iallafall? min i5 760 har det iallafall ^^
När vi bytte nätagg så startade allt upp direkt, så utgår från att det fungerar, då det gamla vägrade starta alls.

Update: Hade ute alla SATA-kontakter just och drog igång, Ännu ingen signal!

När jag kopplar in HDMI kontakten i moderkortet så går skärmen i "Stand-by",.. men ingen bild dock!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Flinki:

Moderkortet har ingen VGA utgång..
Clear Cmos?

Ska testa rycka ut alla sata kontakter också, Återkommer!

Clear Cmos= nollställning utav BIOS. Står i manualen för ditt moderkort.

Koppla in dig på någon HDMI port.

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
essunga
Registrerad
Aug 2013

intern system högtalare ? ljudsignalerna kan ge en riktning på vad för fel de kan vara men låter som den tar ström men skickar inte vidare den till resten av komponenterna

AMD FX-8350 4524,7mhz låst til 1,392 V l | Be Quiet Dark rock pro 3 |Asus crosshair V Formula-Z | 4*4 gb Adata DDR3 | Sapphire R9 380 Nitro 4GB | NZXT Phantom 630 | Corsair RM750x | Seagate 2 TB | Intel 335 180GB | Intel 335 120 gb | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

ska testa nollställa BIOS, lite långsökt detta men.. kan det möjligen vara fel i PCI-Express porten?
Tänkte att eftersom nätagget dog, så kanske den kortslutit något annat? möjligen PCI-Express porten som Grafikkortet sitter i????

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Flinki:

Bra fråga.. tror det iallafall? min i5 760 har det iallafall ^^
När vi bytte nätagg så startade allt upp direkt, så utgår från att det fungerar, då det gamla vägrade starta alls.

Update: Hade ute alla SATA-kontakter just och drog igång, Ännu ingen signal!

När jag kopplar in HDMI kontakten i moderkortet så går skärmen i "Stand-by",.. men ingen bild dock!

ja har svårt att förstå ditt sätt att skriva ?
har du nu gjort det så har du lyckats att felsöka hittat en lösning men missat den totalt!!

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4