Frustrerad över frysning på ny SSD med Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2012

Frustrerad över frysning på ny SSD med Windows 8.1

Tjenare! Jag införskaffade äntligen en ny SSD, efter att ha kört med 120GB Intel som ibland hänger sig, så bestämde jag mig för att skaffa en Samsung 840 Pro Series 256GB. Jag installerade Windows 8 som jag sedan uppdaterade till 8.1 efter att försökt att klona min gamla SSD till den jag införskaffat mig. (Som förresten hade Windows 7 installerat)

Hela kloningsprocessen gick bra, uppstarten blev lite udda, det stod på engelska istället för svenska(säkert någon inställning som ändrat sig, vet inte...), "Windows Loading" istället för "Windows Laddar" och efteråt(eller så var det innan) så var det en sån ful "loadingbar" som kommer upp när man ska installera Windows 7.

Bild på en annans "loadingbar.."

I allafall så var det inte det problemet som jag oroar mig över just nu utan det är den nya SSD:n. Som sagt det är en Samsung 840 Pro Series 256GB som jag införskaffade mig förra veckan. Efter avinstallationen av kloningen från gamla SSD:n så installerade jag Windows 8 därav uppdatering till 8.1.

Nu så har jag installerat några grejer som drivrutiner till olika hårdvaror t.ex. Grafikkortet, Moderkortet, Chipsets, LAN o.s.v. Samt att jag har installerat Anti-Virus, webbläsare, spel som Battlefield 3 och 4 och lite annat.

Jag har också uppdaterat de flesta uppdateringarna, jag drog igång kollningen av nya uppdateringar och hittade 13 stycken men slår vad om att det inte hjälper...
Antal uppdateringar som är installerade än så länge är;
Windows: 55 st
Silverlight: 2 st
Office: 76 st
Visual C++ 2010: 1 st
Ospecificerat: 1 st

Det som är själva problemet är följande:
* Ingenting som händer när datorn är uppstartad, får vänta 5-8 min eller mer, går att starta Chrome men typ inget annat
* Man kan inte ens ta upp Aktivitetshanteraren när det "fryser" för att se ifall någon process tar upp massor plats.
* När väl allting går igång ordentligt så hoppar alla rutor upp som man har försökt få upp förut...

Jag har ingen aning om ifall detta problemet kommer att försvinna med någon uppdatering eller en drivrutin som fattas. Tycker det verkar lite skumt ändå.
Ska man behöva ora sig över att det är något hårdvarufel? Skulle inte vara skoj ifall det var det... så krångligt att hålla på med support och allt tjafs(vet dock inte hur Samsung's support är..)
Behövs det att använda Samsung Magician med t.ex. "Performance Optimization", ska Rapid Mode vara på? Och ska man röra "OS Optimization"?

Tack i förväg! Hoppas inte det blev för rörig beskrivning! Känns som oturen bara uppstår för mig...

EDIT:
Jag återkommer med "frysningen" lite senare, efter installationen av de ytterligare uppdateringarna som kom när jag nästan var klar med det här inlägget... provade att starta om datorn och den verkar betydligt "pålitligare" nu... förutom att vissa tiles i Metro UI är helt blanka ibland och dessutom nu... Men så länge så kan ni svara, om ni har lust, om man ska använda Performance Optimization, Rapid Mode, OS Optimization... Och ifall Tiles-bugget försvinner i någon patch/uppdatering.

/Davvarn

Chassi: Fractal Design R5 Black | CPU: Intel i7 3770K @ 4.5 GHz | Kylare: Corsair H80i GT | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Antec 620 W | RAM: Corsair Vengence 16GB 1600 MHz | MOBO: Asus P8Z77-V Pro
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)