Permalänk
Medlem

Var ska jag sätta fläktarna?

Hej!

Min första tråd här så ni får har överseende om saker och ting inte stämmer enligt alla konstens regler men jag tror jag har läst igenom allt!

Till saken; Jag har detta chassit: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/Coo...

De sitter två fläktar i nu, en där fram som har rött sken och en där bak allra högst upp! Dessa ska bytas ut om blåa

Har beställt fyra så jag har två kvar. Vet inte om jag ska slänga in dom eller ha som reserv? Har ni några förslag var man kan sätta dom så att de ser bra ut samt att de får en bra kylning?

Tack!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

Gör bästa kylning skulle jag sätta en i botten och en i toppen

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Gör bästa kylning skulle jag sätta en i botten och en i toppen

Än så länge lutar de år det hållet tack!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

Inblås fram och botten, utblås bak och topp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Sätt en som inblås antingen i sidan eller i botten, sen en som utblås i top

Permalänk
Avstängd

insug där det finns dammfilter, utblås på de andra ställena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Richii:

Hej!

Min första tråd här så ni får har överseende om saker och ting inte stämmer enligt alla konstens regler men jag tror jag har läst igenom allt!

Till saken; Jag har detta chassit: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/Coo...

De sitter två fläktar i nu, en där fram som har rött sken och en där bak allra högst upp! Dessa ska bytas ut om blåa

Har beställt fyra så jag har två kvar. Vet inte om jag ska slänga in dom eller ha som reserv? Har ni några förslag var man kan sätta dom så att de ser bra ut samt att de får en bra kylning?

Tack!

Värme stiger, så du vill ha utblåset i toppen på chassit, och inblåset där nere.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Inblås fram och botten, utblås bak och topp!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SuperFlugan:

Sätt en som inblås antingen i sidan eller i botten, sen en som utblås i top

Skrivet av hoski:

insug där det finns dammfilter, utblås på de andra ställena.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mr Kollersh:

Värme stiger, så du vill ha utblåset i toppen på chassit, och inblåset där nere.

Tack till er alla för svar!
Hade de då funkat med:

Insug: Nedre fram (med dammfilter) På sidan
Utsug: Baksidan (längst upp) och en på toppen

Funkar detta?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Skrivet av Richii:

Tack till er alla för svar!
Hade de då funkat med:

Insug: Nedre fram (med dammfilter) På sidan
Utsug: Baksidan (längst upp) och en på toppen

Funkar detta?

Utmärkt!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

hade detta chassi för nått år sedan och det kan vara svårt att få dit fläktar i toppen välldigt dåligt med plats.
och sen testade jag ha en blå led fläkt i sidor rutan men var inte alls snyggt och sen var det svårt att dra kablarna snyggt.
så köpte ett fractal chassi är som en dröm att bygga i, om man jämför med elite 430. MEN kylningen som jag fick i det chassit var grymt bra!!

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

hade detta chassi för nått år sedan och det kan vara svårt att få dit fläktar i toppen välldigt dåligt med plats.
och sen testade jag ha en blå led fläkt i sidor rutan men var inte alls snyggt och sen var det svårt att dra kablarna snyggt.
så köpte ett fractal chassi är som en dröm att bygga i, om man jämför med elite 430. MEN kylningen som jag fick i det chassit var grymt bra!!

Har varit skeptiskt med fläkt på sidan, vet ju inte alls hur de kommer se ut. Så om jag inte tar en på sidan, var kan man ha en till för inluft istället? Haha mina idéer är slut så dela gärna med er

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Har varit skeptiskt med fläkt på sidan, vet ju inte alls hur de kommer se ut. Så om jag inte tar en på sidan, var kan man ha en till för inluft istället? Haha mina idéer är slut så dela gärna med er

alltså som jag märkte så förutom i fronten så är det i sidan eller botten som ger best resultat när det kommer till in luft.
och uppe i taket vet inte om jag ska vara ärlig igentligen räcker det med den som sitter där redan som utblås blir bara massa onödigt ljud och mer kablar!
och ska du ha utblås i toppen glöm inte att slita bort damfilterna som sitter med typ "tejp klammer"!!

dom säger ju att den i botten ska hjälpa till att kyla GPU men det är knappt märkbart men sidor fläkten där i mot kan göra väldigt mycket.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE