Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

switchade fel, började brinna : )

Köpte ett asus moderkort ASUS Z87-A ATX igår och lyckades tydligen med bedriften att koppla fel med "power sw" på system panel. Vilket resulterade i att det började ryka och och lukta så där fränt som en trasig monitor kan lukta . Det rök från där man trycker "sätter på" datorn

Blir det till att köpa ny låda eller går det att köpa extra powerknapp som man kan koppla till moderkortet? Datalådan är ett fractal design r4...

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Kan man få se en bild?

3930K @ 4GHz | 280x CF @ 1120MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Kan det vara lysdioden som gått upp i rök?

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av LPG:

Kan man få se en bild?

Det ser ut som vanligt utanpå datorn. slutade ryka när jag stängde av datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Igelkott:

Kan det vara lysdioden som gått upp i rök?

Hmmm jag vet inte, kanske bara var den om jag har tur.

Edit: Finns det nån som har ett z87 moderkort och kan ta en bild på system panel så man ser exakt hur power sw ska switchas..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Dimuman:

Hmmm jag vet inte, kanske bara var den om jag har tur.

Edit: Finns det nån som har ett z87 moderkort och kan ta en bild på system panel så man ser exakt hur power sw ska switchas..

kolla moderkorts manualen?

Citera för svar.
i7-4790K, Asus Hero VII, 16GB HyperX 2400mhz, 780 GTX ref, 250GB 840 Evo, 2*1TB Black, LG 29EA93
i3-4160, Asus H81l-Deluxe, 8GB DDR3 1600mhz, 60GB SSD, 3*3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av kex:

kolla moderkorts manualen!

tror jag du menade...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

Såg nu att man fick med ett extra tillbehör så det blir lättare att switcha" :d... och helt otroligt så funkar det nu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Vart likadant för en polare på hans R4, helt sjukt. Jag satte dom där sladdarna fel tio gånger innan det vart rätt på mitt NZXT H2 och inget hände, alls.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Det går att skicka iväg ett mail dit du köpte den och få en ny sladd/start panel på garantin.

| Intel i5-4670K @4.0 w/ MSI Z87-G45 Gaming | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 970 1500/3500 | 8gb DDR3 Corsair Vengeance @ 1600mhz | EVGA G2 750w Nätagg 80+ Gold | Be Quiet Silent Base 800 Chassi | Kingston SSD Now! 120gb | Western Digital Black 7200rpm 500gb | Samsung 5400 2TB Green | PCI-E ljudkort köpes! Eller externt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av waspen123:

Vart likadant för en polare på hans R4, helt sjukt. Jag satte dom där sladdarna fel tio gånger innan det vart rätt på mitt NZXT H2 och inget hände, alls.

EDIT: Det går att skicka iväg ett mail dit du köpte den och få en ny sladd/start panel på garantin.

Bara fel att ta det på garantin när det inte är fel på produkten utan man själv som fuckat upp det...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Dimuman:

Såg nu att man fick med ett extra tillbehör så det blir lättare att switcha" :d... och helt otroligt så funkar det nu...

Antar att du menar en liten dosa som Asus ofta skickar med, där man kopplar in dessa jämra Power On, Reset, HD-Led och Power Led på?
Den lilla plastbiten är verkligen guld värd.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Ratatosk:

Antar att du menar en liten dosa som Asus ofta skickar med, där man kopplar in dessa jämra Power On, Reset, HD-Led och Power Led på?
Den lilla plastbiten är verkligen guld värd.

ah precis den är det .. grym bra faktiskt : )

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013

hur lyckas folk igentligen vissa borde inte bygga datorer hehe...

jag har bedriften att koppla in fel usb i nån annat utag på mitt asus rog bord men det som hände va att datorn bara startade om som om det va kortslutning men inget annat hände

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Tranceguy:

jag har bedriften att koppla in fel usb i nån annat utag på mitt asus rog bord men det som hände va att datorn bara startade om som om det va kortslutning men inget annat hände

De är också fel att säga så. man lär sig av sina misstag eller hur ?

man lär sig den hårda vägen så att säga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Tranceguy:

Alla kan inte vara bäst,snyggast och vackrast för det mesta delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Philippk:

Alla kan inte vara bäst,snyggast och vackrast för det mesta delen.

Men de flesta är fan läskunniga och borde lära sig att läsa manualen och inte bara chansa..... Ja men jag köper saker för 10k sen stressar jag och chansar ihop det som någon tolvåring på steroider? Kom igen nu.... Visst det händer men dessa misstag skulle undvikas bara folk inte skulle vara lata.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av swetrekki:

tror jag du menade...

Du påpekar alltså interpunktionen men missar helt att offrets text var särskriven. I och med att du gick in och ändrade i citatet får jag anse det tillhöra ditt eget inlägg och vara din egen text och således din särskrivning.

Edit: Och med offret menar jag offret för rättelsen och inget annat. Haha

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av nobleman:

De är också fel att säga så. man lär sig av sina misstag eller hur ?

man lär sig den hårda vägen så att säga

skrattet va menat som att jag skämtade förstår det åxå trots allt

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av trisse23:

Men de flesta är fan läskunniga och borde lära sig att läsa manualen och inte bara chansa..... Ja men jag köper saker för 10k sen stressar jag och chansar ihop det som någon tolvåring på steroider? Kom igen nu.... Visst det händer men dessa misstag skulle undvikas bara folk inte skulle vara lata.

håller med här helt klart man köper grejor för 1000tals kronor då kan man vara försiktiga och att koppla som killen gjorde beror antingen på otur eller klantighet svårt för oss att veta/avgöra då vi inte sett resultatet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Dimuman:

Jag antar att det ändå går att koppla utan den lilla plastpluppen? Det var iallafall vad jag gjorde.
Skönt att det löste sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.eu
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av waspen123:

bla bla bla

Nej, att själv förstöra något innebär inte ett garanti-ärende. Det är enbart fel eller i bästa fall bedrägeri.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av rmd:

Nej, att själv förstöra något innebär inte ett garanti-ärende. Det är enbart fel eller i bästa fall bedrägeri.

I vårat fall så satt vi dom rätt, byggt många datorer. Det var felaktig sladd till LED fram som inet även sa att vi inte var dom första som rapporterat.

Sen så i mina egna datorer "in the past" så har det värsta som hänt när man satt dessa fel att dom inte funkat, reset knappen blivit power knappen eller power led blivit hdd led.

Aldrig vart med om att dom börjat brinna samma sekund som man tar på datorn innan polarens R4.

| Intel i5-4670K @4.0 w/ MSI Z87-G45 Gaming | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 970 1500/3500 | 8gb DDR3 Corsair Vengeance @ 1600mhz | EVGA G2 750w Nätagg 80+ Gold | Be Quiet Silent Base 800 Chassi | Kingston SSD Now! 120gb | Western Digital Black 7200rpm 500gb | Samsung 5400 2TB Green | PCI-E ljudkort köpes! Eller externt.