Fractal Design gör Node 804 för Micro ATX

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design gör Node 804 för Micro ATX

Minstingarna i serien Node får sällskap av ytterligare en modell när Fractal Design lanserar en ny datorlåda med plats för mycket lagring, denna gång i formfaktorn Micro ATX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt riktigt bra ut

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Snyggt, praktiskt och litet! Slam dunk?

Permalänk
Medlem

Stor som ett mindre hus.... Över 30 cm bred....

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Mmm, nog lite väl bred och knubbig för att vara praktisk egentligen, men ändå rätt charmig

Dock är jag verkligen nyfiken över luftflödet.. Skulle behöva ser mer bilder på fronten och hur ventilationen är tänkt att funka. Som det verkar så är fronten väldigt restriktiv och lär begränsa hur bra flöde man kan få genom lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kanske passar som det NAS chassi jag har letat efter, dock lite brett som andra säger. Får se hur det ser ut IRL

Permalänk
Avstängd

Fractal Design borde göra ett ännu mindre chassi.
Typ för Intel NUC eller AMD Temash.

Permalänk
Inaktiv

Ser för bred ut :/

Permalänk
Medlem

TAKE MY MONEY!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Keeper of Traditions

Varför göra det så hiskeligt stort..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har node 304 å den e faktiskt för stor, tycker också som vissa redan nämnt att Fractical Design borde göra ett mindre chassi.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Lite udda format måste jag säga. För stor också...

Permalänk

Hade hellre sett att de gjort det smalare genom att köra ett stående nätagg istället samt minde HDD-platser..

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja se ett mindre chassi från FD, typ i samma storlek som Streacom FC8. Tycker inte att dom har ett bra chassi för att bygga en liten HTPC med. Chassit i artikeln hamnar mitt emellan användbara storlekar för mig.

Permalänk
Medlem

Den är ju gigantisk! Kommer vara en av de klumpigaste chassin på marknaden ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Can0n:

Kanske passar som det NAS chassi jag har letat efter, dock lite brett som andra säger. Får se hur det ser ut IRL

Lite så tänkte jag också när jag såg det. Plats för 8 HDD i burar och sedan ser det ut som om det finns en del plats till bakom platsen för nätagget där man borde kunna modda in mer hårddisk om man vill. Ska helt klart lägga det på minnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser ut som Node 304... vilket är förbannat bra! Nog det trevligaste chassi jag någonsin ägt.

Permalänk
Medlem

Storleken passar mig perfekt eftersom kabeldragning/luftflödet är stort problem i dessa chassin om man inte lägger ner tid på det. Är det för litet så blir det svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Hade hellre sett att de gjort det smalare genom att köra ett stående nätagg istället samt minde HDD-platser..

Instämmer!

Jag behöver max plats för 2st 2,5".

Såg ganska trevligt ut, får väl invänta recensioner också. Förmodligen lite för stort för mig dock.

Dyker säkert upp ett trevligt bygge med maxad vattenkylning i detta här på swec, något ska man ju nyttja utrymmet till!

Men om man får önska får dom gärna lansera en Node 30(0?) som är mindre än 304, plats för ATX agg och skrotar 3,5" platserna, det lär nog inte hända den närmsta framtiden dock

304 vs. 804

Dold text
Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

Vilken jävla otrolig kylningsförmåga i det här chassit. Fyra stycken fram, två i back och sedan ytterligare fyra i botten. Herrejösses.

Permalänk
Medlem

Perfekt, precis vad jag behöver som nytt chassi till min HTPC/NAS/Steam Machine

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Instämmer!

Jag behöver max plats för 2st 2,5".

Såg ganska trevligt ut, får väl invänta recensioner också. Förmodligen lite för stort för mig dock.

Dyker säkert upp ett trevligt bygge med maxad vattenkylning i detta här på swec, något ska man ju nyttja utrymmet till!

Men om man får önska får dom gärna lansera en Node 30(0?) som är mindre än 304, plats för ATX agg och skrotar 3,5" platserna, det lär nog inte hända den närmsta framtiden dock

304 vs. 804

Finns inga 3,5or i 304? Men dendär bilden var dock lite avskräckande, alldeles för stor, gillar dock verkligen storleken på Node 304.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Storleken passar mig perfekt eftersom kabeldragning/luftflödet är stort problem i dessa chassin om man inte lägger ner tid på det. Är det för litet så blir det svårare.

Jag tycker istället luftflödet i mitt Node är riktigt bra, blir verkligen direkt sug utifrån och bak. Har sjukt trevliga temperaturer med h80i. Att lägga 10 min extra vid byggandet för att få bort lite sladdar är väll en petitess. Även om valet av grafikkort är det enda problemet enligt mig... hitta grafikkort (bra) som huvudsakligen sprutar bak luften är svårt (Man vill ju ha ett Tri-X xD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Finns inga 3,5or i 304? Men dendär bilden var dock lite avskräckande, alldeles för stor, gillar dock verkligen storleken på Node 304.

Hur menar du nu? Dom vita "plåtbitarna" är ju för 3,5"?

Dold text

Jag har visserligen plockat ur dom från min 304, och SSD sitter bakom frontpanelen, men tror säkert chassit hade gått och krympa om man aldrig gör plats för 3,5" från början.

Eller du tänker på 5,25" kanske?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hur menar du nu? Dom vita "plåtbitarna" är ju för 3,5"?

Jag har visserligen plockat ur dom från min 304, och SSD sitter bakom frontpanelen, men tror säkert chassit hade gått och krympa om man aldrig gör plats för 3,5" från början.

Eller du tänker på 5,25" kanske?

Haha xD ja de är klart ja gör, sry!

Tror dock inte du kan göra de mindre på annat än höjden (djupet är perfekt för grafikkort med rejäla kylare)... vilket ja tror skulle få det hela att se rätt fult ut. Men vem vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Haha xD ja de är klart ja gör, sry!

Tror dock inte du kan göra de mindre på annat än höjden (djupet är perfekt för grafikkort med rejäla kylare)... vilket ja tror skulle få det hela att se rätt fult ut. Men vem vet!

Nä det är väl det som spärrar, inte speciellt suget på ITX grafikkort heller.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av chipsfingers:

Hade hellre sett att de gjort det smalare genom att köra ett stående nätagg istället samt minde HDD-platser..

Mindre platser är rätt onödigt, det finns redan ett par 2,5or. Om du menar färre 3,5-platser så tittar du på fel chassi. Det här är, precis som förra Node, inte riktigt inriktat till speldatorer. Det är gjort mer för NAS och dylikt. Jag ska nog köpa ett sånt här istället för en R4 som är sjukt stort. Till server och dylikt så är det ovanligt med större än m-atx för moderkort för 1150-sockeln och lägre prestanda än så!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Stor som ett mindre hus.... Över 30 cm bred....

Ja som höjden på hela 3 burkar cola.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av matnojje:

Ja som höjden på hela 3 burkar cola.

Hahahaha!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

35cm får fortfarande plats i de flesta TV-bänkar.... de e klart, man vill inte ha den instängd i nån möbel så det får vara en öppen konstruktion.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|