Är CPU kylare till Intel svårare och omständigare att montera än till AMD?

Permalänk

Är CPU kylare till Intel svårare och omständigare att montera än till AMD?

Hejsan!

Undrar om cpukylare till Intel är svåra att montera?

Det verkar vara så förbannat omständligt att sätta ditt en backplate på baksidan av moderkortsplåten och att sätta ditt de där 4 piggarna
runt cpusocklen.

På AMD så är det ju bara att sätta dit 2 st hakar that's it!

Permalänk

Alla cpu-kylare är väl lite fippliga om man är ovan. Det är absolut inget du ska ta hänsyn till när du väljer processor. Kolla på youtube några gånger hur man gör så går det nog smidigt för dig sen.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av Shakademus:

Hejsan!

Undrar om cpukylare till Intel är svåra att montera?

Det verkar vara så förbannat omständligt att sätta ditt en backplate på baksidan av moderkortsplåten och att sätta ditt de där 4 piggarna
runt cpusocklen.

På AMD så är det ju bara att sätta dit 2 st hakar that's it!

Förstår på ett sätt vad du menar, men skulle vilja säga nej. Intel sockeln medger att du kan montera eftermarknadskylare åt vilket håll som helst. Bakåt (vanligast), uppåt, framåt respektive nedåtutblås (på luftkylare). AMD socklar medger oftast bara uppåt respektive nedåt. Jag föredrar Intels lösning då det ger mer handlingsfrihet jämfört med AMD sockel.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Beror totalt på vad du ska montera för kylare, intels stock och flera andra kylare kräver ingen backplate för montering på intel utan bara att klicka fast hörnen med piggarna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det är väl backplate till AMD med, ialf dom större kylarna och vattenkylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakademus:

Hejsan!

Undrar om cpukylare till Intel är svåra att montera?

Det verkar vara så förbannat omständligt att sätta ditt en backplate på baksidan av moderkortsplåten och att sätta ditt de där 4 piggarna
runt cpusocklen.

På AMD så är det ju bara att sätta dit 2 st hakar that's it!

Det beror ju helt och hållet på vad det är för en kylare man ska montera. Inte alla AMD kylare använder AMD's förmonterade backplate och fästen, många gör dock vilket är skönt.

Så jag skulle inte säga det är precis lika för både AMD och Intel. Personligen gillar jag dock inte Intel's egen standardlösning med pushpins, men vem använder dem egentligen

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt Intel på evigheter. Är det fortfarande såna där pushpins som nästan höll på att knäcka moderkortet när man skulle sätta dit kylaren?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har inte använt Intel på evigheter. Är det fortfarande såna där pushpins som nästan höll på att knäcka moderkortet när man skulle sätta dit kylaren?

Japp, men dom har ändrat på dom så att man behöver inte alls ta i hårt nu längre för att det ska klicka fast.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning