Permalänk
Medlem

Nybygge slår ut strömmen

Köpte nyligen detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/6537371/2014-02-28 som jag senare byggde själv. Jag har aldrig tidigare byggt själv men använde mig av youtube-videos och tyckte själv att det gick bra. Installerade Windows 8.1 och den funkade utmärkt i ungefär en vecka fram tills idag. När jag startade den kördes den i en minut eller så, kom in på OS:et men sen så gick elen. Varje gång jag startar den nu så går elen. Hade den tidigare i ett grenkontakt men elen går även när jag kopplade den direkt i vägguttaget. Jag har ingen aning vad som kan vara fel och därför vänder jag mig hit för att se om någon har upplevt samma problem tidigare. Vad är det troligast det beror på och hur kan jag kontrollera det utan att riskera hela bygget?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

vad menar du med att elen går?

löser proppen/automatsäkringen i säkringsskåpet eller vad menar du?

om det är så att säkring löser av datorn rekomenderas att inte använda den för isf låter det som kortis eller i värsta fall jordfel om det är jordfelsbrytaren som löser.

men testa att koppla ur strömkablarna från nätaggregatet ur allt i datorn stoppa ett gem eller liknande mellan den gröna kabeln och en av de svarta brevid i 24pin kontakten.

om proppen/jordfelsbrytaren löser då har du nog fått ett måndagsex till nätaggregat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är 2 proppar som löser sig. Ska testa det du tipsar om men tänkte bara kolla hur vanligt det är att det funkar felfritt i 1 vecka för att sedan börja lösa proppar?

Permalänk
Medlem

corsair cx, där har du boven

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Bör ju bara vara en propp som går. Går jordfelsbrytaren?
Troligen nått skumt med nätdelen. Provat den på något annat uttag?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk

Med största sannolikhet nätaggregatet som är trasigt, Maila inet så får du ett nytt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Troligtvis något som hänt med nätagget för ingenting av delarna inne i själva datorn kan göra att propparna går.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning