Permalänk
Medlem

Mikrofon sänker sig själv

Tjena! Min mikrofon sänker sig själv när jag startar spel på datorn. Jag har testat ändra på alla inställningar som jag hittat och googlat som en galning.

Innan jag startar spel: http://i.imgur.com/msR71xF.png

Efter jag startat spel: http://i.imgur.com/hWuTX7X.png

Det börjar bli riktigt irriterande att behöva tabba ut och ställa upp micken varje gång jag startar ett spel. Den sänker inte bara ljudet i skype, den sänker ljudet för mikrofonen också. Jag har testat att starta spel när skype är avstängt, men det blir likadant ändå. Headsettet är Corsair Vengeance 1500.

Jag skulle vara otroligt tacksam om någon lyckas hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

Har du drivrutiner till headsetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Har du drivrutiner till headsetet?

Japp!

Permalänk
Medlem

Konstigt nog är det tvärtom för mig, vartenda gång jag startar ett "steam-spel" så höjs micken till 100%. Gäller detta alla spel för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamaan:

Konstigt nog är det tvärtom för mig, vartenda gång jag startar ett "steam-spel" så höjs micken till 100%. Gäller detta alla spel för dig?

Det vet jag faktiskt inte. Har bara spelat CS:GO den senaste tiden. Jag ska testa med några olika spel imorgon och se om det blir likadant!

Permalänk

Skype/ljudinställningar/Mikrofon:
Ta bort bocken för "låt skype justera dina mikrofoninställningar".

Jag använder inte Skype så mycket själv men ett par jag känner hade problem med att det blev mycket brus efter ett tag. Om den som orsakade bruset visslade lite så för svan det. Jag misstänker att Skype ökar känsligheten om det är tyst och minskar det om det är mycket ljud i bakgrunden.

Vet inte om det hjälper men du kan ju prova.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Skype/ljudinställningar/Mikrofon:
Ta bort bocken för "låt skype justera dina mikrofoninställningar".

Jag använder inte Skype så mycket själv men ett par jag känner hade problem med att det blev mycket brus efter ett tag. Om den som orsakade bruset visslade lite så för svan det. Jag misstänker att Skype ökar känsligheten om det är tyst och minskar det om det är mycket ljud i bakgrunden.

Vet inte om det hjälper men du kan ju prova.

Tittade du ens på bilderna?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

har samma headset, kolla på inställningarna i headsetets kontrollpanel.
Har inte haft ditt problem, men det mesta går att lösa därifrån.

Tror det är mic volume du ska ändra på där och låsa den.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

kontroll panel - > maskinvara och ljud - > ljud - > kommunikation - gör ingenting

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Tittade du ens på bilderna?

Jag tittade inte på bilderna men jag har gjort det nu. Vad är problemet?

Om jag ändra mikrofon nivån i Skype så ändras den även i windows och tvärt om. Testade precis det.

Har jag båda fönstren uppe och ändrar på nivån i Skype så rör sig även nivån i windows fönstret (men en viss eftersläpning).

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag tittade inte på bilderna men jag har gjort det nu. Vad är problemet?

Om jag ändra mikrofon nivån i Skype så ändras den även i windows och tvärt om. Testade precis det.

Har jag båda fönstren uppe och ändrar på nivån i Skype så rör sig även nivån i windows fönstret (men en viss eftersläpning).

Jag menade mer att det inte finns någon bock i rutan på bilderna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag menade mer att det inte finns någon bock i rutan på bilderna.

Jag fick för mig att felet var att nivån sänktes när han startade Skype (inte när han startade spelet). Fel av mig.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hade samma problem, det slutade med att jag installerade om mina drivrutine, fungerade då. Vet inte om jag gjorde något mer eller om det löste sig då, kanske något som är värt att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamaan:

Konstigt nog är det tvärtom för mig, vartenda gång jag startar ett "steam-spel" så höjs micken till 100%. Gäller detta alla spel för dig?

Jag testade en del olika spela nu bl.a Dota 2, CS:S, Batman och några andra spel på steam. Konstigt nog så sänks bara micken när jag startar CS:GO.

Skrivet av Nbwu:

har samma headset, kolla på inställningarna i headsetets kontrollpanel.
Har inte haft ditt problem, men det mesta går att lösa därifrån.

Tror det är mic volume du ska ändra på där och låsa den.

http://i.imgur.com/ulOKWBK.png Så ser kontrollpanelen ut. Stapeln för micken dras ner även där, men jag kan inte hitta något sätt att låsa fast den. Om du vet hur man låser fast den så vill jag gärna veta

Skrivet av Kare:

kontroll panel - > maskinvara och ljud - > ljud - > kommunikation - gör ingenting

Detta var det första jag gjorde när jag startade upp datorn för första gången, så det är nog inte den inställningen som spökar Tack för förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmu:

Vill minnas att jag hade samma problem, det slutade med att jag installerade om mina drivrutine, fungerade då. Vet inte om jag gjorde något mer eller om det löste sig då, kanske något som är värt att prova?

Drivrutinerna till headsettet? Ska testa det. EDIT: Har installerat om drivrutinerna nu men det händer ändå samma sak. Jag blir galen på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dzbknk:

Jag testade en del olika spela nu bl.a Dota 2, CS:S, Batman och några andra spel på steam. Konstigt nog så sänks bara micken när jag startar CS:GO.

http://i.imgur.com/ulOKWBK.png Så ser kontrollpanelen ut. Stapeln för micken dras ner även där, men jag kan inte hitta något sätt att låsa fast den. Om du vet hur man låser fast den så vill jag gärna veta

Detta var det första jag gjorde när jag startade upp datorn för första gången, så det är nog inte den inställningen som spökar Tack för förslaget.

du verkar ha en annan variant av programet, i min variant kan man ställa in bl. loopback och lite andra småsaker,
men min låser sig automatiskt så jag behöver inte trycka nånstans elelr så, min volym kan inte ändas i grundnivå, utan skype kan bara justera liote högst uppe på.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

du verkar ha en annan variant av programet, i min variant kan man ställa in bl. loopback och lite andra småsaker,
men min låser sig automatiskt så jag behöver inte trycka nånstans elelr så, min volym kan inte ändas i grundnivå, utan skype kan bara justera liote högst uppe på.

På Corsairs sida så finns det bara 2 drivrutiner till headsettet, jag har provat båda. Vet du hur jag kan få tag i den versionen som du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamaan:

Konstigt nog är det tvärtom för mig, vartenda gång jag startar ett "steam-spel" så höjs micken till 100%. Gäller detta alla spel för dig?

Jag fixade äntligen det! Problemet låg i CS:GO. Om du har samma problem som jag gör såhär: Steam > steamapps > common > Counter-Strike Global Offensive > csgo > cfg. Där öppnar du filen config.cfg och söker upp raden "voice_mixer_volume". Ändra sedan det värdet till önskat värde. 1 = 100%, 0.5 = 50% osv. Hoppas detta kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem

DU är guld värd

@Dzbknk: Tusen tack för hjälpen äntligen så slipper jag TABa ut hela tiden för höja volymen fy fan vad jag är glad hahahaha TUSEN TACK !!!

Permalänk

Jag hade samma problem fast på andra spel.

Jag har hittat problemet till Rainbow Six: Siege betan bland annat men jag tror de flesta spelen har samma problem, du behöver inte gå in genom som tidigare kommentar, problemet är inne på inställningarna på själva spelet. Där inne ändrar du vocie chat volume eller något liknande för den ändrar din mikrofon i spelet.

La märke till detta då jag hade windows ljud inställningar på ena skärmen och drog och lekte med den i spelet då såg jag att den även rörde sig..

Hoppas detta hjälper någon