Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013

Böjd kylfläns?

Hej! Min Cooler Master Hyper 212 Evo heatsink har en kant som är lite böjd, kommer detta påverka något/temps?
Och medans jag håller på med att göra en tråd här, om jag ska ta bort kylpastan från min CPU, kommer jag behöva att plocka ur den ur moderkortet?
Vad ska jag torka det med? Toapapper? Kaffefilter?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Du får nog lägga upp en bild på kylflänsen så man kan se skadan, men troligtvis är det ingen fara.

Du kan rengöra processorn när den sitter i sockeln. Jag själv kör på kaffefilter eller torky-papper, med T-röd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Smygbas:

Du får nog lägga upp en bild på kylflänsen så man kan se skadan, men troligtvis är det ingen fara.

Du kan rengöra processorn när den sitter i sockeln. Jag själv kör på kaffefilter eller torky-papper, med T-röd.

Bild kommer så fort jag kommer hem. 99% rent kemisk bensin funkar som bäst rengöringsmedel eller?

Har mer att fråga, när jag monterade Cooler Master Hyper 212 evo så glömde jag "stjärn" metoden. Jag skruvade i en kvadrat fullt en i taget.
Kan detta göra skada till moderkort/cpu/kylaren eller är det bara att göra om installationen?
Och när jag installerade 4670k så gjorde moderkortet eller sockel ett knaprigt ljud som den gick sönder, men datorn funkar och jag undrar om det gjorde kanske någon skada ändå?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Ifall bara en kylfläns är lite böjd lär det inte göra någon som helst skillnad.

Vill du lägga om kylpastan så behöver du bara plocka av kylaren och torka av pastan från processorn när den sitter i moderkortet, bara riskfyllt att ta ut den (riskera att böja pinnar).
Att du glömde "stjärnmetoden" när du skruvade fast kylaren skulle jag dock inte se som en tillräckligt stor anledning att installera om kylaren.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Att det knarrade , var det när du fällde ner ''armen'' som låser processorn? Det är helt normalt att det knarrar lite då
Kolla ungefär 40 sekunder in.

http://www.youtube.com/watch?v=bf5La099urI

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Amos:

Hej! Min Cooler Master Hyper 212 Evo heatsink har en kant som är lite böjd, kommer detta påverka något/temps?
Och medans jag håller på med att göra en tråd här, om jag ska ta bort kylpastan från min CPU, kommer jag behöva att plocka ur den ur moderkortet?
Vad ska jag torka det med? Toapapper? Kaffefilter?

Tack!

Det ska inte ha någon större betydelse alls.
Flänsen är till för att sprida ut värmen och om den är rak eller böjd spelar inte så stor roll.
Lägg upp en bild som någon annan skrev tidigare så kan vi titta.
men som sagt så tror jag inte du ska oroa dig.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX970 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB - instabil skit! | P8P67 Deluxe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolmården
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Rydisen:

Ifall bara en kylfläns är lite böjd lär det inte göra någon som helst skillnad.

Vill du lägga om kylpastan så behöver du bara plocka av kylaren och torka av pastan från processorn när den sitter i moderkortet, bara riskfyllt att ta ut den (riskera att böja pinnar).
Att du glömde "stjärnmetoden" när du skruvade fast kylaren skulle jag dock inte se som en tillräckligt stor anledning att installera om kylaren.

Men jag failade rätt hårt med installationen dock, jag tog bort heatsinken från cpu 2 gånger (med kylpasta på vilket troligtvis skapade luftbubblor) för att fläkten var på och jag glömde skruva på mounting grejen.

Skrivet av Ainok:

Att det knarrade , var det när du fällde ner ''armen'' som låser processorn? Det är helt normalt att det knarrar lite då
Kolla ungefär 40 sekunder in.

http://www.youtube.com/watch?v=bf5La099urI

Vad bra, tur att det inte var något allvarligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Finns massor av information på forumet hur man rengör en cpu, testat att söka?

Jag rengör med rengörings kit som mer eller mindre alla bra dator/tillbehörs butiker har.

Sen torky o tops o rengör med sen voila , rent o fint.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix OC HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S