Permalänk
Inaktiv

Böjd kylfläns?

Hej! Min Cooler Master Hyper 212 Evo heatsink har en kant som är lite böjd, kommer detta påverka något/temps?
Och medans jag håller på med att göra en tråd här, om jag ska ta bort kylpastan från min CPU, kommer jag behöva att plocka ur den ur moderkortet?
Vad ska jag torka det med? Toapapper? Kaffefilter?

Tack!

Permalänk

Du får nog lägga upp en bild på kylflänsen så man kan se skadan, men troligtvis är det ingen fara.

Du kan rengöra processorn när den sitter i sockeln. Jag själv kör på kaffefilter eller torky-papper, med T-röd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smygbas:

Du får nog lägga upp en bild på kylflänsen så man kan se skadan, men troligtvis är det ingen fara.

Du kan rengöra processorn när den sitter i sockeln. Jag själv kör på kaffefilter eller torky-papper, med T-röd.

Bild kommer så fort jag kommer hem. 99% rent kemisk bensin funkar som bäst rengöringsmedel eller?

Har mer att fråga, när jag monterade Cooler Master Hyper 212 evo så glömde jag "stjärn" metoden. Jag skruvade i en kvadrat fullt en i taget.
Kan detta göra skada till moderkort/cpu/kylaren eller är det bara att göra om installationen?
Och när jag installerade 4670k så gjorde moderkortet eller sockel ett knaprigt ljud som den gick sönder, men datorn funkar och jag undrar om det gjorde kanske någon skada ändå?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ifall bara en kylfläns är lite böjd lär det inte göra någon som helst skillnad.

Vill du lägga om kylpastan så behöver du bara plocka av kylaren och torka av pastan från processorn när den sitter i moderkortet, bara riskfyllt att ta ut den (riskera att böja pinnar).
Att du glömde "stjärnmetoden" när du skruvade fast kylaren skulle jag dock inte se som en tillräckligt stor anledning att installera om kylaren.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Att det knarrade , var det när du fällde ner ''armen'' som låser processorn? Det är helt normalt att det knarrar lite då
Kolla ungefär 40 sekunder in.

http://www.youtube.com/watch?v=bf5La099urI

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218473:

Hej! Min Cooler Master Hyper 212 Evo heatsink har en kant som är lite böjd, kommer detta påverka något/temps?
Och medans jag håller på med att göra en tråd här, om jag ska ta bort kylpastan från min CPU, kommer jag behöva att plocka ur den ur moderkortet?
Vad ska jag torka det med? Toapapper? Kaffefilter?

Tack!

Det ska inte ha någon större betydelse alls.
Flänsen är till för att sprida ut värmen och om den är rak eller böjd spelar inte så stor roll.
Lägg upp en bild som någon annan skrev tidigare så kan vi titta.
men som sagt så tror jag inte du ska oroa dig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Ifall bara en kylfläns är lite böjd lär det inte göra någon som helst skillnad.

Vill du lägga om kylpastan så behöver du bara plocka av kylaren och torka av pastan från processorn när den sitter i moderkortet, bara riskfyllt att ta ut den (riskera att böja pinnar).
Att du glömde "stjärnmetoden" när du skruvade fast kylaren skulle jag dock inte se som en tillräckligt stor anledning att installera om kylaren.

Men jag failade rätt hårt med installationen dock, jag tog bort heatsinken från cpu 2 gånger (med kylpasta på vilket troligtvis skapade luftbubblor) för att fläkten var på och jag glömde skruva på mounting grejen.

Skrivet av Ainok:

Att det knarrade , var det när du fällde ner ''armen'' som låser processorn? Det är helt normalt att det knarrar lite då
Kolla ungefär 40 sekunder in.

http://www.youtube.com/watch?v=bf5La099urI

Vad bra, tur att det inte var något allvarligt.

Permalänk
Medlem

Finns massor av information på forumet hur man rengör en cpu, testat att söka?

Jag rengör med rengörings kit som mer eller mindre alla bra dator/tillbehörs butiker har.

Sen torky o tops o rengör med sen voila , rent o fint.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb