Delnings-och filbehörigheter

Permalänk

Delnings-och filbehörigheter

Hej.
Jag håller på med lite skoluppgifter jag ligger efter i och skulle behöva lite hjälp då jag just nu är ledig från skolan. Jag hoppas att det finns någon som orkar svara på dessa frågor så att jag kan förstå själv vad som menas.

Fråga 1. Skillnaden mellan delnings-och filbehörigheter?

Fråga 2. Om Rutger har loggat in och skapat filen Heavymetal.mp3, blir han automatiskt dess ägare. Vad krävs för att Karl-Patrik ska låta hans kompis Kurt-Håkan att ta över ägarskapet till filen?

Fråga 3. Vilket filsystem krävs för att man ska kunna ange behörigheter till filer och mappar?

Fråga 4. Vilka är de fyra filattributen som finns till alla filer i alla filsystem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonhallon:

Hej.
Jag håller på med lite skoluppgifter jag ligger efter i och skulle behöva lite hjälp då jag just nu är ledig från skolan. Jag hoppas att det finns någon som orkar svara på dessa frågor så att jag kan förstå själv vad som menas.

Fråga 1. Skillnaden mellan delnings-och filbehörigheter?

Fråga 2. Om Rutger har loggat in och skapat filen Heavymetal.mp3, blir han automatiskt dess ägare. Vad krävs för att Karl-Patrik ska låta hans kompis Kurt-Håkan att ta över ägarskapet till filen?

Fråga 3. Vilket filsystem krävs för att man ska kunna ange behörigheter till filer och mappar?

Fråga 4. Vilka är de fyra filattributen som finns till alla filer i alla filsystem?

Tack på förhand!

Sånt där ska du väl lösa själv och inte andra åt dig???

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Självklart vore det det bäst om jag gjorde det själv, men jag fattar ju inte. Inte så jäkla lätt att lösa det själv då och det är därför jag ber om hjälp från andra som kan

Permalänk
Medlem

3. Läs om filsystem: https://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem
4. Följ länken till artikeln om FAT på ovanstående sida.