Permalänk

Datorn hänger sig helt

UPDATE: Datorn har stängt av sig själv 2ggr, kan PSUn vara trasig?

Igår och idag var jag inne på chrome och plötsligt så svarade inte chrome någon mer, efter några sekunder slutar 'desktop' att fungera och Windows 8 featuren när man har musen på något av hörnen slutar fungera. Efter ett tag slutar aktivitetsfältet att fungera och då ger jag upp och startar om datorn via startknappen på datorn. Det här har inte hänt tidigare. Specs är i signaturen. Jag misstänker att den behöver dammas.

Temps på cpu'n är ca 50 grader i idle (Jag tycker att det verkar mycket, därför ska jag snart köpa en ordentlig cpu fläkt) som är min normala idel temp.
Jag hittade ett 'virus' med avast igår efter första gången. Den uppfattade en .exe fil från spelet tactical intervention (eller något sådant) som virus. Efter det har jag inte hittar några mer virus.
Några tips på vad det kan vara?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Det är några som rapporterat trojan i tactical intervention, men har inte spelat det själv så kan inte säga direkt att det skulle vara något.
Fungerar datorn efter att du rensade viruset?
Och en ny kylare till CPU är att rekommendera då 50C är lite väl högt i Idle.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Det är några som rapporterat trojan i tactical intervention, men har inte spelat det själv så kan inte säga direkt att det skulle vara något.
Fungerar datorn efter att du rensade viruset?
Och en ny kylare till CPU är att rekommendera då 50C är lite väl högt i Idle.

Nja, jag rensade och tog bort spelet igår och idag efter att jag hade varit och hämtat pizza och käkat så var den helt 'fryst'. Tangentbord funkar dock (Caps lock etc.) Jag körde nyss ett RAM-test och inga problem där. Och jag ska köpa cpu fläkt, den går upp till 76 i load

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Igår och idag var jag inne på chrome och plötsligt så svarade inte chrome någon mer, efter några sekunder slutar 'desktop' att fungera och Windows 8 featuren när man har musen på något av hörnen slutar fungera. Efter ett tag slutar aktivitetsfältet att fungera och då ger jag upp och startar om datorn via startknappen på datorn. Det här har inte hänt tidigare. Specs är i signaturen. Jag misstänker att den behöver dammas.

Temps på cpu'n är ca 50 grader i idle (Jag tycker att det verkar mycket, därför ska jag snart köpa en ordentlig cpu fläkt) som är min normala idel temp.
Jag hittade ett 'virus' med avast igår efter första gången. Den uppfattade en .exe fil från spelet tactical intervention (eller något sådant) som virus. Efter det har jag inte hittar några mer virus.
Några tips på vad det kan vara?

1. Blås rent din dammiga dator med tryckluft. Fläktarna framförallt brukar vara riktiga dammsamlare! Går tempen ner på CPU?
2. Rensa datorn från spyware och malware, prova t ex detta: https://www.malwarebytes.org/
3. Därefter kör du CCleaner för städning.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Skrivet av devilrat:

1. Blås rent din dammiga dator med tryckluft. Fläktarna framförallt brukar vara riktiga dammsamlare! Går tempen ner på CPU?
2. Rensa datorn från spyware och malware, prova t ex detta: https://www.malwarebytes.org/
3. Därefter kör du CCleaner för städning.

1. Ska köpa tryckluft o cpu fläkt i veckan
2. Har redan den, sökte men hittade inget
3. Steg 2 efter vårstädning

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk

UPDATE: Idag stängdes datorn av utan att jag ens gjort något och 2 sek efter så startade den om igen. Detta skedde 2ggr i rad under 20 minuter. Det är inte något som överhettar, CPU'n var på 48c och mitt RAM bör funka då jag kollade dom för några dagar sedan.

Jag undrar om det kan vara PSU relaterat. Att datorn hänger sig är ett tecken på att den inte funkar som den ska? Några tips?

Jag har en Be quiet! 530W +80

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED