Vad [fan] är det för fel på min dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Vad [fan] är det för fel på min dator?

Edit: solved, var en header på moderkortet som hade hamnat fel.

Speldator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

vad är det för nätdel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av bjonss13:

vad är det för nätdel?

Kanske var lite vag, det är en Corsair AX 750w nätdel

Speldator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008

Senaste version av bios?

Intel 3570k | GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2010

Skulle nog gjort som Jornathan rekommenderade; att uppdatera BIOS om det inte redan gjorts.

När började problemet ungefär? Testat med bara ett grafikkort insatt?

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010

Låter som någon form av kortslutning.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown TKL | Logitech G403

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Jornathan:

Senaste version av bios?

Skrivet av Bordsvatten:

Skulle nog gjort som Jornathan rekommenderade; att uppdatera BIOS om det inte redan gjorts.

När började problemet ungefär? Testat med bara ett grafikkort insatt?

Bör nog kolla upp detta, har inte sett efter vilken version jag har, problemet hade jag redan när jag skulle installera datorn och då hade jag bara ett kort i. (gjorde en tråd om det här, men det löste sig)

Skrivet av era909:

Låter som någon form av kortslutning.

Jag får nästan den känslan med, kanske borde kolla så att jag satt alla headers på rätt ställe osv.. Även fast jag har byggt många datorer nu, men det är lätt att göra fel om man har bråttom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

du dammsuger inte datorn va?

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Oliver91:

Absolut inte. Så dum är man åtminstone inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Ganska säkert läckströmmar någonstans. Gör så här för att eliminera bort problemen:

Montera ur moderkortet och kolla att antalet distanser är rätt i antal och på rätt plats, annars kan kortslutningar uppstå, kolla även att skyddsmetallen för I/O på baksidan är rätt placerad och inte kortsluter mot moderkortet.

Montera sedan moderkortet med endast CPU, en RAM-sticka och om moderkortet har inbyggt grafikkort använd det annars använd endast ett grafikkort.

Provstarta moderkortet utan att ansluta några extra kablar som USB, Ljud, Hårddiskar etc För att starta moderkortet kortslut med en skruvmejsel mot Power SW

Om det fungerar så långt anslut en komponent i taget och provstarta och kör systemet ett tag för att se om något fel uppstår så upptäcker du vilken komponent som orsakar fel.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Oliver91:

Varför ska man inte dammsuga datan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av iFozz:

För då kommer hårddisken känna sig tom på insidan.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KTH
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av iFozz:

Stor risk att du skadar komponenterna.

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: XL2411Z 144Hz OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av jerseph:

Absolut inte. Så dum är man åtminstone inte

tippar på moderkortet ihop med den cpu'n då, vet att det kan strula en del ibland så bios uppdatering kanske fixar det?

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Schackmannen:

Stor risk att du skadar komponenterna.

Ajdå, har gjort det många gånger men man kanske ska sluta med det då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av iFozz:

du kan kortsluta de mesta inuti datorn med hjälp av statisk elektricitet som bildas t.ex. när du gnuggar en ballong mot håret eller när du dammsuger bort damm inuti en dator och då uppstår sådana här irriterande problem oftast eller mindre saker som usb portar som spökar, hdd's som försvinner vid boot, oförklarliga bluescreens osv..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av iFozz:

Ajdå, har gjort det många gånger men man kanske ska sluta med det då.

Möjligt att du faktiskt har skador på dina komponenter fast det inte märks, än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Friterad:

Möjligt att du faktiskt har skador på dina komponenter fast det inte märks, än.

Har alltid fått lite bluescreens här och där sedan jag byggde datorn 2011. Men som sagt så fick jag bluescreen även innan jag börja dammsuga datorn. Min dator kan typ inte va igång längre än 5 dagar i rad utan att krasha. Men detta ser jag inte som något stort problem. Jag menar den har hållt på såhär i 3 år, och att starta om datorn var 5 dag är väl inte hela världen.
En bluescreen har ju ingen dött av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Jag har exakt samma problem och blir snart galen. Problemet har funnits i flera månader utan "fix".

Mina Specs är :

Asrock Z77E-ITX
I5-3570k
EVGA GTX 660 Ti FTW
120GB PNY XLR8 SSD
500GB Seagate Baracuda @7200rpm
Corsair CX600M PSU
8GB 1600Mhz Corsair Vengeance RAM

Jag börjar tro det är något med Asrocks moderkort då jag har läst på nätet att flera har samma problem och de flesta har ett Asrock moderkort.
Har också uppdaterat BIOS och alla andra uppdateringar som går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Reidar94:

Jag har exakt samma problem och blir snart galen. Problemet har funnits i flera månader utan "fix".

Mina Specs är :

Asrock Z77E-ITX
I5-3570k
EVGA GTX 660 Ti FTW
120GB PNY XLR8 SSD
Corsair CX600M PSU

Jag börjar tro det är något med Asrocks moderkort då jag har läst på nätet att flera har samma problem och de flesta har ett Asrock moderkort.

Till dig och OP.

Montera om hela datorn för att försäkra er att det inte kortsluter någonstans.

Behöver du hjälp med något gällande PC/kringutrustning?
Tveka inte på att skicka ett PM, vi kan klura ut en lösning tillsammans!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av iFozz:

Jag menar den har hållt på såhär i 3 år, och att starta om datorn var 5 dag är väl inte hela världen.
En bluescreen har ju ingen dött av

Jo antagligen. Dock då datorn agerat styrsystem för någon hårdvara som då inte gjort det den skulle vilket då orsakat olycka.

Sen är det inte speciellt roligt att förlora data då systemet krashar, även om det bara är några minuters arbete kan det bli ganska störande.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tommared
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av jerseph:

Låter som kortslutning som någon sa, speciellt när du nämner det där med hörlursuttaget. Hade liknande problem på min förra dator, koppla ur alla usb headers och kolla om den startar igång normalt.
Du har inte flätat om kablarna till nätaggregatet annars? Det har också orsakat kortslutningar emellanåt när folk har lödat ihop det galet.

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Reidar94:

Mina Specs är :

Asrock Z77E-ITX
I5-3570k
EVGA GTX 660 Ti FTW
120GB PNY XLR8 SSD
Corsair CX600M PSU

Är oftast moderkort ja, hade ett asus modekort där sata portarna hade fått ESD skada så lite då o då frös sig datorn och hårddiskarna försvann samt att mina hårddiskar höll i ett halvår tur att hårddiskar var billiga på den tiden och datorn var en renodlad gaming dator så kunde köpa hårddiskar för 400kr stycket

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jan 2014

God morgon på er alla trevliga och glada sweclockers! :=) Dammsuga sin dator är nog inte så lämpligt även om jag själv har gjort det några gånger utan att jag har fått några problem, men nu vet jag bättre så jag ska nog inte fortsätta med det trots att inga problem har uppstått med datorn för just mig, hehe. :=)