Vad [fan] är det för fel på min dator?

Permalänk
Medlem

Vad [fan] är det för fel på min dator?

Edit: solved, var en header på moderkortet som hade hamnat fel.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

vad är det för nätdel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

vad är det för nätdel?

Kanske var lite vag, det är en Corsair AX 750w nätdel

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Senaste version av bios?

Permalänk

Skulle nog gjort som Jornathan rekommenderade; att uppdatera BIOS om det inte redan gjorts.

När började problemet ungefär? Testat med bara ett grafikkort insatt?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Låter som någon form av kortslutning.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Senaste version av bios?

Skrivet av Bordsvatten:

Skulle nog gjort som Jornathan rekommenderade; att uppdatera BIOS om det inte redan gjorts.

När började problemet ungefär? Testat med bara ett grafikkort insatt?

Bör nog kolla upp detta, har inte sett efter vilken version jag har, problemet hade jag redan när jag skulle installera datorn och då hade jag bara ett kort i. (gjorde en tråd om det här, men det löste sig)

Skrivet av era909:

Låter som någon form av kortslutning.

Jag får nästan den känslan med, kanske borde kolla så att jag satt alla headers på rätt ställe osv.. Även fast jag har byggt många datorer nu, men det är lätt att göra fel om man har bråttom.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

du dammsuger inte datorn va?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du dammsuger inte datorn va?

Absolut inte. Så dum är man åtminstone inte

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Ganska säkert läckströmmar någonstans. Gör så här för att eliminera bort problemen:

Montera ur moderkortet och kolla att antalet distanser är rätt i antal och på rätt plats, annars kan kortslutningar uppstå, kolla även att skyddsmetallen för I/O på baksidan är rätt placerad och inte kortsluter mot moderkortet.

Montera sedan moderkortet med endast CPU, en RAM-sticka och om moderkortet har inbyggt grafikkort använd det annars använd endast ett grafikkort.

Provstarta moderkortet utan att ansluta några extra kablar som USB, Ljud, Hårddiskar etc För att starta moderkortet kortslut med en skruvmejsel mot Power SW

Om det fungerar så långt anslut en komponent i taget och provstarta och kör systemet ett tag för att se om något fel uppstår så upptäcker du vilken komponent som orsakar fel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du dammsuger inte datorn va?

Varför ska man inte dammsuga datan?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iFozz:

Varför ska man inte dammsuga datan?

För då kommer hårddisken känna sig tom på insidan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av iFozz:

Varför ska man inte dammsuga datan?

Stor risk att du skadar komponenterna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Absolut inte. Så dum är man åtminstone inte

tippar på moderkortet ihop med den cpu'n då, vet att det kan strula en del ibland så bios uppdatering kanske fixar det?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Stor risk att du skadar komponenterna.

Ajdå, har gjort det många gånger men man kanske ska sluta med det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Varför ska man inte dammsuga datan?

du kan kortsluta de mesta inuti datorn med hjälp av statisk elektricitet som bildas t.ex. när du gnuggar en ballong mot håret eller när du dammsuger bort damm inuti en dator och då uppstår sådana här irriterande problem oftast eller mindre saker som usb portar som spökar, hdd's som försvinner vid boot, oförklarliga bluescreens osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Ajdå, har gjort det många gånger men man kanske ska sluta med det då.

Möjligt att du faktiskt har skador på dina komponenter fast det inte märks, än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Möjligt att du faktiskt har skador på dina komponenter fast det inte märks, än.

Har alltid fått lite bluescreens här och där sedan jag byggde datorn 2011. Men som sagt så fick jag bluescreen även innan jag börja dammsuga datorn. Min dator kan typ inte va igång längre än 5 dagar i rad utan att krasha. Men detta ser jag inte som något stort problem. Jag menar den har hållt på såhär i 3 år, och att starta om datorn var 5 dag är väl inte hela världen.
En bluescreen har ju ingen dött av

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och blir snart galen. Problemet har funnits i flera månader utan "fix".

Mina Specs är :

Asrock Z77E-ITX
I5-3570k
EVGA GTX 660 Ti FTW
120GB PNY XLR8 SSD
500GB Seagate Baracuda @7200rpm
Corsair CX600M PSU
8GB 1600Mhz Corsair Vengeance RAM

Jag börjar tro det är något med Asrocks moderkort då jag har läst på nätet att flera har samma problem och de flesta har ett Asrock moderkort.
Har också uppdaterat BIOS och alla andra uppdateringar som går.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Reidar94:

Jag har exakt samma problem och blir snart galen. Problemet har funnits i flera månader utan "fix".

Mina Specs är :

Asrock Z77E-ITX
I5-3570k
EVGA GTX 660 Ti FTW
120GB PNY XLR8 SSD
500GB Seagate Baracuda @7200rpm
Corsair CX600M PSU
8GB 1600Mhz Corsair Vengeance RAM

Jag börjar tro det är något med Asrocks moderkort då jag har läst på nätet att flera har samma problem och de flesta har ett Asrock moderkort.
Har också uppdaterat BIOS och alla andra uppdateringar som går.

Till dig och OP.

Montera om hela datorn för att försäkra er att det inte kortsluter någonstans.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Jag menar den har hållt på såhär i 3 år, och att starta om datorn var 5 dag är väl inte hela världen.
En bluescreen har ju ingen dött av

Jo antagligen. Dock då datorn agerat styrsystem för någon hårdvara som då inte gjort det den skulle vilket då orsakat olycka.

Sen är det inte speciellt roligt att förlora data då systemet krashar, även om det bara är några minuters arbete kan det bli ganska störande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Låter som kortslutning som någon sa, speciellt när du nämner det där med hörlursuttaget. Hade liknande problem på min förra dator, koppla ur alla usb headers och kolla om den startar igång normalt.
Du har inte flätat om kablarna till nätaggregatet annars? Det har också orsakat kortslutningar emellanåt när folk har lödat ihop det galet.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reidar94:

Jag har exakt samma problem och blir snart galen. Problemet har funnits i flera månader utan "fix".

Mina Specs är :

Asrock Z77E-ITX
I5-3570k
EVGA GTX 660 Ti FTW
120GB PNY XLR8 SSD
500GB Seagate Baracuda @7200rpm
Corsair CX600M PSU
8GB 1600Mhz Corsair Vengeance RAM

Jag börjar tro det är något med Asrocks moderkort då jag har läst på nätet att flera har samma problem och de flesta har ett Asrock moderkort.
Har också uppdaterat BIOS och alla andra uppdateringar som går.

Är oftast moderkort ja, hade ett asus modekort där sata portarna hade fått ESD skada så lite då o då frös sig datorn och hårddiskarna försvann samt att mina hårddiskar höll i ett halvår tur att hårddiskar var billiga på den tiden och datorn var en renodlad gaming dator så kunde köpa hårddiskar för 400kr stycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

God morgon på er alla trevliga och glada sweclockers! :=) Dammsuga sin dator är nog inte så lämpligt även om jag själv har gjort det några gånger utan att jag har fått några problem, men nu vet jag bättre så jag ska nog inte fortsätta med det trots att inga problem har uppstått med datorn för just mig, hehe. :=)