Måste jag återställa hårddisken när jag byter komponenter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Måste jag återställa hårddisken när jag byter komponenter?

Hej!
Ska byta lite komponenter i min dator och under över om jag kommer behöva återställa min hårddisk?
Jag ska sätta in dessa delar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6515470/2014-02-22
Just nu sitter jag med en AMD CPU och GPU.
Det jag under mest över är om hur jag kan ha kvar mitt Windows om jag återställer hårddisken?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

med "återställa hårddisk" så antar jag att du menar formatera?
Det är rekommenderat att installera om Windows vid byte av mobo/cpu men du behöver inte formatera disken.

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

När du byter moderkort så är det rekommenderat att installera om. Det kommer förmodligen inte ens att gå att starta Windows om du bara pluggar in din gamla disk, men det går att komma runt det. När det gäller byte av grafikkort från AMD till Nvidia så behöver man avinstallera de gamla drivarna innan man installerar nya. Det är inte längre rekommenderat att köra gamla Drive Sweeper, eftersom den kan ställa till mer skada än nytta.

All in all så tror jag det blir enklast och bäst för dig att bara installera om Windows. Du får en ny fräsch installation som inte är nedlusad med gammalt skräp och du slipper drivrutiner som krockar. Och då menar jag inte att installera över den gamla utan att verkligen tömma disken.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Windows 8 kan fungera utan att installera om. Men, nog säkrare att köra en ren installation ändå, om inte annat för att bli av med allt onödigt skräp.

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Man ska installera om Windows för att det ska vara nån mening med att ens ha köpt bättre delar. Även om man på nått sätt kommer förbi eller struntar i alla felen som dyker upp så kommer den vara seg/långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Ta bort partitioner, formatera och installera om Windows är 3 olika saker för de som undrar. Man bör passa på att ta bort partitionerna på Windows disken med hjälp av Win DVD (USB minnet). Det är för att fixa olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på att rensar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Tack för svar!
Jag har en OEM windows 7, kan jag änvända den cdn för att installera windows på nytt eller måste man köpa en ny version av windows?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Eqrots:

Tack för svar!
Jag har en OEM windows 7, kan jag änvända den cdn för att installera windows på nytt eller måste man köpa en ny version av windows?

Enligt licensvillkoren nej, men man kan ju alltid prova.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!