Dator stängs av 5 sekunder efter boot

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Dator stängs av 5 sekunder efter boot

Hej! Nu är det så att min dator inte fungerar längre, dagen innan så kunde jag vara inne på datorn som vanligt men nu verkar det som att det har hänt någonting. När jag trycker på start knappen så sätts alla fläktar igång som vanligt och sedan så stängs datorn bara av några sekunder efter detta. Har försökt med att reseta cmos men antingen så har jag inte lyckats göra detta eller så fungerade inte det heller. Om det är något till hjälp så börjar ''Cpu led'' blinka en gång innan datorn stängs av. 'Boot_device_led'' lyser rött hela tiden.

Specs : sabertooth 990fx r2.0 , Msi gforce 770 , amd fx 8320

Hjälp uppskattas! mvh dexow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Nätaggets märke modell och ålder är rätt viktig att skriva när du räknar upp dina delar.

När du nollställde bios (cmos) så hoppas jag att du inte glömde att dra ur strömkabeln och att du inte räknade för snabbt i huvudet för då hinner den inte bli nollställd.

Funkar inte det så är nästa steg att koppla ur alla onödiga kablar och delar. Ingen ide att blanda in bild (grafikkort) och Windows (alla diskar) när du ser/hör att den stannar efter några sekunder. Viktigt att verkligen ta bort tangentbord, mus osv. JA såna struntsaker, kablar eller porten de satt i är ökända för att kunna orsaka allvarliga fel som tex död dator, frysningar och olika startfel.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

En datorn behöver bara 4 delar när man struntar i bild. Om allt annat tagit bort eller ersatts av delar du vet funkar måste det vara nåt av de som är kvar.

Chassit är egentligen onödigt men du kan låta delarna vara kvar i den så länge. Du kan dock testa att koppla ur alla kablar som går från chassit till moderkortet. Starta datorn gör man med en skruvmejsel som du rör (kortsluter mjukt) metall piggarna på moderkortet som dom kablarna var kopplad till. På det sättet testat om chassit knappar/kablar var trasiga (eller satt på fel plats)