Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2014

Hur varm bör en processor vara?

Jag har just byggt min första dator och den startar som den ska. Fick upp ett felmeddelande där det stod "CPU fan error!" och jag fick möjligheten att trycka på f1, vilket jag gjorde. Läste lite om detta och fick tipset om att sänka processorkylarens RPM från 600 till 300. Då fick jag inte längre upp felmeddelandet, men temperaturen på processorn och takten i vilket processorfläkten snurrade ändrades inte. När jag är i BIOS ligger temperaturen runt 30-32 °C och RPM:et på ca. 550-600. Är det för varmt, hur bör jag i sådana fall åtgärda detta?

Specs:

Moderkort: ASUS Z87-A, Socket-1150

Processor: Intel Core i5-4670K

Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA

Nätaggregat: XFX Proseries Core Edition 650w PSU

Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB

Ram-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

Chassi: Fractal Design ARC R2 midi

Optisk läsare: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE

SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

BIOS-temperaturen är helt irrelevant, precis som temperaturen i Windows utan belastning.

Vad du ska göra är att starta ett program såsom Intel Burn Test som belastar processorn och sedan hålla koll på temperaturerna med hjälp av typ HWMonitor.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

30 grader är svalt och vad en normal processor brukar idla på. Räkna med att de flesta processorer brukar klara temperaturer på upp till iaf. 90 grader utan att gå sönder, men är den ofta uppe runt 60-70 bör man nog se över sin kylning. För övrigt så stänger datorn av sig om temperaturen skulle bli kritisk.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2001

När den inte jobbar kanske runt 25-40 grader. När den går för fullt så bör det inte vara varmare än 60-70 grader.
AMD bör inte vara över 64 grader. Intel kan vara lite högre. Kanske 74 grader.