Permalänk

Saknar sladdar datorbygge

Hej,
Jag sitter precis och bygger min dator som ser ut som följer (med undantag från grafikkortet som är av en annan tillverkare, men jag la till detta för att det fanns på inet):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6579982/2014-03-15

Till paketet har jag även köpt Cooler Master V700 nätagg.

Problemet är att jag inte verkar ha fått några anslutningskablar mellan moderkort och hårddisk/ssd/dvd med i paketet. Måste man köpa detta separat? har aldrig sett något datorpaket där folk har lagt det i kundkorgen.

Mvh
Andersson9

Permalänk
Medlem

Sata och andra nödvändiga kablar följer med moderkortet.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Beror helt på. Det är olika hur mång SATA-kablar som följer med moderkortet. Om det följer med tillräckligt många måstre du köpa till kablar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det brukar följa med minst 2 st sata kablar.

Skulle köpt Seagate 600 480 istället för Intel 530 240.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/175564-seagat...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Hej,
Jag sitter precis och bygger min dator som ser ut som följer (med undantag från grafikkortet som är av en annan tillverkare, men jag la till detta för att det fanns på inet):
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6579982/2014-03-15http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6579982-00.png

Till paketet har jag även köpt Cooler Master V700 nätagg.

Problemet är att jag inte verkar ha fått några anslutningskablar mellan moderkort och hårddisk/ssd/dvd med i paketet. Måste man köpa detta separat? har aldrig sett något datorpaket där folk har lagt det i kundkorgen.

Mvh
Andersson9

Skrivet av SSGS:

Sata och andra nödvändiga kablar följer med moderkortet.

Har för mig att det brukar följa med 2 SATA kablar med moderkortet.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Snabb koll på moderkortet säger att 2 st SATA-kablar ska följa med. Har du inte fått dem så får du nog kontakta INET. Har du inte tid att vänta så rekommenderar jag att du åker till en affär och köper Kostar inte mycket!

Permalänk

Hej igen och tack för alla svar! Mycket riktigt följde två sata kablar med, var bara jag som inte hittade bland alla kartonger o dyl. som omgav mitt bygge ;). Däremot följde ingen sata med min DVD-drive, detta måste alltså köpas separat förmodar jag...

Mvh
Andersson9

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Det brukar följa med minst 2 st sata kablar.

Skulle köpt Seagate 600 480 istället för Intel 530 240.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/175564-seagat...

Tack för tipset, köpte dock intel 520 från inet för 1190:- eller 1090:-, låg mer i min prisklass.

Mvh
Andersson9

Permalänk
Medlem

Du har två stycken processorer i den kundvagnen på bilden...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Hej igen och tack för alla svar! Mycket riktigt följde två sata kablar med, var bara jag som inte hittade bland alla kartonger o dyl. som omgav mitt bygge ;). Däremot följde ingen sata med min DVD-drive, detta måste alltså köpas separat förmodar jag...

Mvh
Andersson9

det är samma satakablar till både diskar och DVD/CD

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Hej igen och tack för alla svar! Mycket riktigt följde två sata kablar med, var bara jag som inte hittade bland alla kartonger o dyl. som omgav mitt bygge ;). Däremot följde ingen sata med min DVD-drive, detta måste alltså köpas separat förmodar jag...

Mvh
Andersson9

Ja.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Bulk= Endast dvd-brännaren
Retail= plomberad kartong från tillverkaren. dvd-brännare,SATA kabel, Manualer, Programvara.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

Du har två stycken processorer i den kundvagnen på bilden...?

Hehe, jag ser det nu med. Jag slängde bara ihop korgen för att visa min rigg så att det enköare gick att ser hur många sata jag borde ha. Inte exakt samma som jag köpte :). Men skarpt observerat!

Skrivet av DjRaven:

Bulk= Endast dvd-brännaren
Retail= plomberad kartong från tillverkaren. dvd-brännare,SATA kabel, Manualer, Programvara.

Okej då förstår jag, då får jag väl kontakta inet ändå. Det ska ju följa med en kabel.

Mvh
Andersson9

Permalänk

Hej igen,
Inet skickar en SATA till mig som saknades. Men jag har dock en fråga till eftersom det var länge sedan jag byggde en dator.
Eftersom allt är färdigt förutom den saknade sladden är jag lite ivrig att komma igång o installera burken. Dock har jag en del skivor med drivrutiner som ska installeras och eftersom det är dvd enhetens SATA som fattas, funderar jag på om jag skulle kunna ta den SATA som nu är kopplad till min mekaniska hårddisk tillfälligt. Skulle detta innebära några problem, om jag sedan bara kopplar in min mekaniska igen efter att installationen är klar? Jag kommer alltså installera allt endast på SSDn till en början.

Mvh
Andersson9

Permalänk

Borde inte vara några problem att koppla ur den mekaniska temporärt, om du nu inte har viktiga installationer på den. Gratulerar på ditt datorbygge

Edit: Det kan oftast vara bättre att hämta grafikdrivrutiner från AMD direkt än att använda CD-skivans drivrutiner, då det i mitt (och även vissa vänners) fall har "custom" drivrutiner krånglat.

Permalänk
Skrivet av Retrospective:

Borde inte vara några problem att koppla ur den mekaniska temporärt, om du nu inte har viktiga installationer på den. Gratulerar på ditt datorbygge

Edit: Det kan oftast vara bättre att hämta grafikdrivrutiner från AMD direkt än att använda CD-skivans drivrutiner, då det i mitt (och även vissa vänners) fall har "custom" drivrutiner krånglat.

Tack :)! Perfekt, det är en helt ny disk så inget är på den. Jag hämtat nog drives online med. Men tänkte till moderkortet och dylikt.

Mvh
Andersson9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du bör endast ha bara SSD'n ansluten under installtionen av OS. Har du 2st HDD/SDD kan bootfiler hamna fel

Permalänk

Det fungerade hur smidigt som helst. Datorn är igång och spinner som en katt.
Tack för hjälpen