Datorn hänger sig, 99% minnesbelastning trots idlemode.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Datorn hänger sig, 99% minnesbelastning trots idlemode.

Jag har problem med att min dator hänger sig slumpmässigt och efter ett tag låser sig helt och det går inte att göra något annat än reset. Jag lyckades få upp aktivitetshanteraren idag och ser att minnena har en 99%-ig belastning trots fullt idlemode. Jag ser inga aktiviteter i systemet som skulle använda minnen över huvudtaget. Har inga av mina komponenter klockade och temperaturmässig är det heller ingen fara på taket på något plan.

Mobo: MSI Z87-G45
CPU: i7 Haswell
Minnen: 16 Gb,. Corsair Vengeance LP, 1600 mhz.
GPU: MSI GTX 780 Ti
Diskar: Samsung SSD Basic 256 gb + WD Red 2 TB

Vad kan göra att minnena krånglar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lordran
Registrerad
Jan 2012

Gjort något nyligen som kan ha haft påverkan?

Prisa Solen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Låter som en minnesläcka, antingen i ett tidigare existerande program eller ett nyligen installerat program.

Starta datorn i felsäkert läge och "kör" msconfig, eller om du har möjlighet att göra detta utan felsäkert läge så går väl det lika bra.
Under fliken startup kan du välja bort allting som inte verkar essentiellt. Starta om och se om det löser något.

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Har inte gjort nåt nyligen som skulle kunna påverka. Har tom installerat om hela windows utan framgång.

Finns inte särskilt mkt i startup som jag inte behöver. Har tagit bort allt onödigt där... men fortfarande ingen lycka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Ta bort alla auto-inställningar i bios/uefi, t.ex. olika minnesprofiler. Se till att de får rätt spänning, osv. Specificera CPU:ns arbetsfrekvenser och låt inte någon auto-inställning reglera clock/multiplier beroende på belastning. Ha så lite på auto som möjligt och se om det, och vad som, gör skillnad.

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

kört memtest?

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av lunaspice:

Jag har problem med att min dator hänger sig slumpmässigt och efter ett tag låser sig helt och det går inte att göra något annat än reset. Jag lyckades få upp aktivitetshanteraren idag och ser att minnena har en 99%-ig belastning trots fullt idlemode. Jag ser inga aktiviteter i systemet som skulle använda minnen över huvudtaget. Har inga av mina komponenter klockade och temperaturmässig är det heller ingen fara på taket på något plan.

Mobo: MSI Z87-G45
CPU: i7 Haswell
Minnen: 16 Gb,. Corsair Vengeance LP, 1600 mhz.
GPU: MSI GTX 780 Ti
Diskar: Samsung SSD Basic 256 gb + WD Red 2 TB

Vad kan göra att minnena krånglar?

Kolla i tråden efter best solution: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1990467/memory-leak....

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Testa att uppdatera drivrutinen för nätvekskortet. Äldre versioner har en minnesläcka.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.