Problem med ram användning, hjälp sökes?

Permalänk

Problem med ram användning, hjälp sökes?

Tjena!

Byggde en ny arbetsstation och har märkt att det dras en hel del minne fast jag bara har en webbläsare öppen med 5 flikar i...

Mina processorer jobbar inget nämnvärt men det dras mycket ram vilket är lite smått irriterande! Just nu så dras det ca 5GB ram med FireFox öppen, har visserligen en del ram till men vill gärna inte att det används till ingenting!

Dator finns i sign ifall ni vill veta vad det är för något!

Kollat bland processerna och där finns inget nämnvärt som drar mycket minne förutom firefox som drar ½GB.

//Victor

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Har du klickat i visa processer för alla användare?

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Avstängd

Ditt operativsystem bör reserve runt 4-4,5GB

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Det där är ju ett ganska förlegat tänk, moderna operativsystem ser till att använda så mycket som möjligt av RAM:et så att saker och ting ska gå undan. Outnyttjat RAM är bara slöseri.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa öppn aktivitetshanteraren och sortera efter Memory, räkna ihop allt och se om det stämmer. Om det stämmer så borde allt vara frid och fröjd

Permalänk

Nja, fritt ramminne(sånt som inte systemet använder) ligger på 4,6GB.

Och för att svara på Beelzi så tycker jag det är lustigt att jag använder så mycket minne som jag gör. gjorde jag samma grejer på min andra burk med 4GB ram så låg det inte i närheten utan då användes bara 700MB.

Men som DjRaven sa så verkar det logiskt att den reserverar mer iom att jag har mer minne!

Edit; 1,7GB fick jag ihop när jag räknade på alla processer som fanns för alla användare!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd

Hårdvaran brukar reservera 0.2-0.5GB.
Windows by default cachelagrar 2-2,6GB.
Din minnesanvändning 1,7GB..

Summa: 4.4GB

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]