Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Problem med temp i dator.

Jag köpte för en tid sedan en ganska dyr speldator, som hittills pallat med att spela tunga spel, Crysis 3, tungt moddat Skyrim osv, har även kunnat syssla med andra typer av tung multimedia, men för en tid sedan så började datorn låta extremt mycket, någonting i den surrar extremt högt, den "flämtar", spel krashar och efter att ha mätt temperaturerna med HWmonitor så visar de att CPU:n ligger mellan 80 - 88 C och GPU:n på ungefär samma.

Jag provade då att clocka fläktarna något men det är inget som har hjälpt, utan det har snarare blivit värre.

Ställde även in att datorns övriga fläktar skulle köra järnet i Bios, men det verkar inte fläktarna vilja svara på.

Har en I7 processor, och ett GTX 660 kort i, som har tjänat mig väl, så det är märkligt att de på sista tiden fuckat på det här viset.

Angående det mystiska "ljudet" har jag hört att det kan vara hårddisken som låter, men efter att jag kollat den med speedFans smart-funktion så kunde jag inte se något direkt problem.

Har även hört att det kan vara nätagget som börjar tappa stinget?

Alla drivrutiner är up2date och kör windows8.1

Vad tror ni?

specifikation
Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

1. Vad för cpu-kylare använder du?
2. Vad för fläktar har du i datorn?
3. Specificera övrig hårdvara!

Beträffande hårddiskens hälsa bör du använda ett mer tillförlitligt program, förslagsvis CrystalDiskInfo eller HDTune

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]