Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

uTorrent äter upp allt minne

Jag har problem med att uTorrent stjäl mitt minne. Efter x antal timmar så ligger min memory usage på 98-99% trots att inga processer är igång. Detta sker endast när uTorrent är igång, aldrig annars. Jag har läst att många haft problem med uTorrent och detta men inte hittat någon lösning.

i7 4770k
16 gb Corsair Vengeance 1600 mhz
GTX 780 Ti
Samsung SSD 256

Senast drivrutinerna till samtliga komponenter, även senaste versionen av uTorrent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

uTorrents cache fylls på snabbare än det går att skriva till din hårddisk vilket leder till memory leak.

| Moderkort: MSI Z87-S02 | CPU: i5 4670K @4GHz | RAM: 16GB Corsair Dominator Platinum @2400MHz | GPU: 2 R9 280X OC 3GB CF | PSU: Corsair TX750 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Mus: Steelseries Rival | Tangentbord: CM Storm QuickFire Rapid-i Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

hmm, vad har du satt för minnesmängd åt µtorrent? tror max de tillåts ta är 1800mb?

låter helt klart som att den käkar mycket minne i vilket fall, hört folk gnälla om disk cash osv, blir det när du laddar ner, eller även när den är vilande? provat att ladda ner till en sekundär disk? var har du för hastighet + hur många torrents?

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Tja pröva stänga av att den ska använda windows disk cache i avancerade inställningar, då det kan cacha i ram vilket ibland misstas för att vara "använt".
kolla i task manager -> resource manager och på memoryfliken ser du hur det ligger till egentligen. (in use vs standby vs free) vad står det där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Låter väldigt märkligt om det skulle vara så att den laddar ner snabbare än den kan skriva till disk. Har 2 TB WD Red disk samt 256 SSD Samsung Basic och det spelar ingen roll om jag skriver till endera disk, samma problem ändå. Spelar heller ingen roll hur många torrents jag har igång eller vilken hastighet. Oftast laddar jag ner med 8-9 mb/sek och snabbare än så ska väl ändå diskarna palla?

Så här ser det ut tillsammans med RAMmap: http://i.imgur.com/rXlhSCD.jpg

Memoryusage över 90%...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

ser ju i din bild att 12gb ram är i standby, dvs används som filssystemscache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Ok...och hur gör jag då för att göra det tillgängligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

det är tillgängligt.. vid mycket läs/skriv operationer cachar operativsystemet datan i oanvänt ram, om någon applikation faktist behöver mer minne kommer den krympa den cachen, det är precis så man vill ha det. Inte för att det spelar nån roll men om du nu inte vill att windows ska cacha upp så mycket stäng av windows file cache i utorrents inställingar, men som sagt, stirra dig inte blind på att 90% av minnet är allokerat det är inte samma sak som att det faktist är upptaget.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har du ett MSI X87 moderkort med KillerNic? Varför kollar du inte i din gamla tråd?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2003

Tack Jalle... problemet är löst.