Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

RAm minne och överklocking..??

Tjena allihopa, jag har en fråga angående ram minne samt överklocking..

Min första fråga är, hur vet jag att extra RAM minne hjälper till att snabba upp min dator? Jag är okunnig som f*n när det kommer till sånt här. Jag har en gång tidigare köpt RAM till min dator men vet inte riktigt vad jag ska leta efter...??
Vilken information behöver ni från mig för att hjälpa mig? Jag skulle vilja utöka mitt RAM minne med så mycket som är möjligt för min dator..

Jag har nuvarane en MSI h67MA-E45 .. 4GB RAM minne..

Sen har jag en fråga angående överklocking..

1. Hur gör jag?
2. Hur vet jag att om jag kan göra det?

Jag har för närvarande en Intel(r) core(TM) i-3 2100 3.10 ghz 3.10 ghz

Enormt tacksam för svar!

PS: Tänk gärna på att jag är okunnig när det kommer till datorbegrepp osv så om ni behöver mer information försök vara så utförliga som möjligt! Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Du tittar lite i fel avdelning: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Det där med minne är beroende på vad du använder datorn till och om du har ett 64-bitars windows?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Tjena, jag spelar en del BF4 och diverse MMO spel så är helt enkelt ute efter att "uppgradera" min dator om det går dvs...

Jag har ett 64 bitars operativsystem men jag undrar om jag tex köper http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Hur mycket skillnad kommer jag att se?? Om jag kommer se någon skillnad över huvud taget...

För övrigt kollade jag runt lite på nätet och såg att det knappt gick att överklocka min nuvarande processor (fjuttna 150mhz)

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Snippix:

Tjena, jag spelar en del BF4 och diverse MMO spel så är helt enkelt ute efter att "uppgradera" min dator om det går dvs...

Jag har ett 64 bitars operativsystem men jag undrar om jag tex köper http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Hur mycket skillnad kommer jag att se?? Om jag kommer se någon skillnad över huvud taget...

För övrigt kollade jag runt lite på nätet och såg att det knappt gick att överklocka min nuvarande processor (fjuttna 150mhz)

Då din nuvarande uppsättning av minne, moderkort och CPU inte är klockningsvänliga och att de är lite snålt tilltagna när det gäller att spela BF4, så är det kanske det bästa utgångsläget att köpa mer minne. Har du någon budget att köpa andra prylar för?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har inte direkt nån budget, tänkte köpa ny dator till hösten men hittade nu 4gb minne för 400 spänn tycker det är värt det? eller ska jag köpa ytterligare mer?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Snippix:

Har inte direkt nån budget, tänkte köpa ny dator till hösten men hittade nu 4gb minne för 400 spänn tycker det är värt det? eller ska jag köpa ytterligare mer?

Det du vinner med det är att du inte behöver hårddisken så mycket om minnet tar slut, men då det är en sticka så försvinner dualchannel eftersom de behöver två + två stickor. Är det väldigt svårt när du kör BF4 nu?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Får ju spela bf på Low graphics och tar lite tid o ladda maps. Men det här med 2+2 vad menas med det? har närvarande 2 st 2gb ram och har 2 tomma så att säga.. är det då bättre att köpa 2x2 istället för 1x4gb? förstår inte riktigt hur det fungerar...

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Snippix:

Får ju spela bf på Low graphics och tar lite tid o ladda maps. Men det här med 2+2 vad menas med det? har närvarande 2 st 2gb ram och har 2 tomma så att säga.. är det då bättre att köpa 2x2 istället för 1x4gb? förstår inte riktigt hur det fungerar...

För att få det bästa möjliga ur burken är det bäst att fylla på med två stickor ja. Men då kanske du borde ha två fyror istället med tanke på ev framtida burk då du ju kan använda detta minne i den burken.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Snippix:

Spelar inte jätte stor roll men det är lite bättre att köra 2 eller 4 stickor, Kolla i "aktivitetshanteraren" för att se hur mkt minne du använder, Om din minnesanvändning kommer upp i 4GB så skulle du få nytta av extra minne, Om du inte når 4GB minnesanvändning så kommer du inte märka någon skillnad öht.

Stationära:- Corsair 750D - MSI Z87 G45 - 4770K @4,5Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair XMS 3 4x4GB - XFX Pro series 850w - MSI R9 290 Twin Frozr -2x Samsung 850 EVO 250GB Raid0 -
Bärbar: Asus G75VX
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Corsair Vengeance 2000 Mus: Logitech G600 Tangentbord: Func KB-460

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Ja kollade nyligen aktiviteteshanteraren i bf4 och den gick sakta men säkert upp till max..

Hur mycket skillnad kommer det göra om jag köper 2x2 eller 1x4 då? svårt att säga kanske?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Snippix:

Ja kollade nyligen aktiviteteshanteraren i bf4 och den gick sakta men säkert upp till max..

Hur mycket skillnad kommer det göra om jag köper 2x2 eller 1x4 då? svårt att säga kanske?

Du kommer inte märka jättestor skillnad och du kan ju köpa en sticka till när den nya burken ska inhandlas.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud