Permalänk

Placering av fläkt på sidoplåt.

Hej!

Ska montera en fläkt på en av mina sidoplåtar på chassit. Har dock ingen aning om jag ska placera den så att den blåser in luft eller blåser ut luft.
Något förslag?

Tacksam för svar,
/KDAson

Permalänk
Medlem

Beror på vart den sitter och hur du har det med fläktar idag. Generellt strävar man efter att ta in kall luft lågt och långt fram i chassiet. Helst skall du försöka ha jämt antal fläktar in och ut med lite mer inluft än utluft för att få ett mindre övertryck så du får luften att gå genom dammfiltren

Permalänk
Medlem

somsagt beror det helt på hur dina nuvarande fläktar är placerade, och hur chassit ser ut.
ta kort så blir det lättare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Enklare om du talar om vilket chassi det gäller.

Permalänk
Medlem

Om fläktplasten är placerad så att det går att blåsa sval luft på grafikkortet så tror jag att det ska vara optimalt att fläkten blåser inåt i lådan, oavsett om det är en "blower" referensdesign på kylaren eller en som bara rör om luften i lådan som Asus DCu2 eller EVGAs ACX.
Rör grafikkortskylaren om luften i lådan måste du dock ha bra luftflöde och utblås.

Men ta gärna bilder så kommer du garanterat att få bättre hjälp.