Tystare dator med fler och bättre chassifläktar?

Permalänk
Medlem

Tystare dator med fler och bättre chassifläktar?

Sitter med en gammal Fractal Design R3 låda som låter något fantastiskt, det är cpu och gpu kylarna som låter men som en del i att få den tystare har jag funderat över luftflödet, om det är bra luftflöde borde väl inte cpu och gpu fläktarna arbeta så mycket? Har just nu 1 in i fronten och 1 ut i bak. Det jag funderar över är om det är värt att fylla fläktplatserna 2 in i fronter, 1 in i botten, 1 in i sidan, 1 ut i bak och 2 ut i toppen för optimalt flöde och därmed en tystare burk? I det fallet är jag sugen på att koppla in dom i en fläktkontroller och hålla varvtalen ganska lågt, kanske runt 500rpm?

Dela med er av er expertis så jag kan få datorn så tyst som möjligt! Gärna förslag på tysta chassifläktar också!

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för kylare på gpu och cpu i dagsläget. Sitter det referenskylare på gpu (radialfläkt alltså) och standard på cpu kommer det nog inte göra så mycket. Enkelt sätt att titta om det kommer ge något. Sätt handen över utblåset. Är det märkbart varmt? Då kommer det troligtvis hjälpa, är det rumstemperat, troligtvis inte. Effektivaste sättet att få ned ljudnivå är alltid att gå efter den största ljudkällan, så har du inte bättre cpu+gpu kylare rekommenderar jag dig att fundera på att byta dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja jag kanske ska lugna mig lite och byta fläktar på cpu och gpu först och utvärdera, kör stock just nu och försöker planera bygget.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Ja absolut byta stock först. Vad har du för grafikkort? Har du ett finare kort så är det bättre att satsa på CPU först. En utblåsfläkt kan bli lite lite om både grafikkort+CPU skall dumpa värme i chassiet. En till utblåsfläkt och insugsfläkt kan vara en ide att inskaffa i samma veva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad du har för komponenter.
Har du AMD-processor så är det definitivt den kylaren du ska byta först, i princip om du har Intel också men.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Som ovan...
Fixa bättre gpu kylare och cpu kylare före chassiefläktarna om du inte har ett eller flera ställen där du känner värme som är värmespill och som blir kvar i datorn...
I min egna burk så är det mitt grafikkort som skickar runt värmen... Men cpu kylaren leder den största delen av luft uppåt så det är ganska lungt blir lite värme men inte så mkt så man oroar sig heh (77c när man sitter och kör tf2 och cpu 60c som mest)
Når 90c på 100% load på gpu i furmark och prime 95 igång på 100% på cpu så blir min cpu lite över 64c om jag minns rätt

(Stängt av hardware temperatue monitor och satt egen gräns på 80C på cpu :3) den vill klocka ned sig annars då den når 60C pga mitt grafikkort i load (har två insug och två utblås (3x 120 och 1 140.) ska dock fixa en till 140mm då grafikkoret mitt fick låna fläkten när lagret skar på ena fläkten

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb