Windows på två HDD men samma dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Windows på två HDD men samma dator?

Tjena!

Jag har en HDD som nu börjar bli lite full samt att den endast är 5400 rpm. Jag tänkte köpa en ny SSHD. Frågan blir nu om jag kan installera Win 7 på den nya SSHD´n utan att formatera den gamla? Det blir alltså samma Win 7 installerat på den gamla HDD´s som den nya SSHD´n, funkar det?

mvh

Seb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Sekau001:

Tjena!

Jag har en HDD som nu börjar bli lite full samt att den endast är 5400 rpm. Jag tänkte köpa en ny SSHD. Frågan blir nu om jag kan installera Win 7 på den nya SSHD´n utan att formatera den gamla? Det blir alltså samma Win 7 installerat på den gamla HDD´s som den nya SSHD´n, funkar det?

mvh

Seb

Det ska gå, men vill du använda båda Windows kommer det inte gå, då det är samma nyckel. Du måste i så fall koppla ur din gamla disk medans du isntallerar Win på den nya. Du kan sedan radera Win på den gamla disken och använda den som lagring.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Varför vill du ha en SSHD för? De är i mina ögon helt värdelösa då du bara har ett visst antal gigabyte i själva SSD-delen. Köp en riktig SSD istället och ha windows på den. Samsungs EVO-serie är väldigt populär, du får 250 GB för bara 1200 kr eller 120 GB för 800 kr.

Jag är osäker på hur det funkar med Windowsinstallation, men personligen skulle jag formatera hela HDD'n om du inte har viktiga bilder etc där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Det är just det att jag har så mycket på den gamla disken att jag inte vill formatera den. Kanske blir en SSD i stället då. Problemet med dubbelinstallation kvarstår dock.

Det är väl så att det inte finns en uninstall för bara windows? Tänkte att man borde kunna installera Win på den nya SSd´n och välja den som Boot sen att det finns ett Windows på den gamla borde inte spela någon roll? Blir bara lite värdelöst utnyttjande av HDD´n

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag vet inte vad som är "rätt", men jag har tidigare haft win7 på en disk, satt i en SSD, valt den som boot-disk, installerat win7 på SSDn och sen kört på som vanligt från SSDn.

Fick nått tjafs om MBR, men det var bara att flytta datan från den gamla OS-disken och sen formatera den så var det ur världen.

Som sagt, säkert inte "rätt" sätt men det funkade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

håller med om att SSHD är värdelöst. mycket bättre att ha en SSD och en HDD.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |